Hozzászólás most!

Iskola, oktatás, oktatási rendszer – Válaszlevél

Kedves Anyuka!

Ne haragudj, hogy nem egyenként mindenkinek írok személyes tanácsot. Először is azért, mert nem győzném, másodszor azért, mert a probléma gyökere azonos. Tény az, hogy nem tudjuk a rendszert robbantani, ebben kell valami megoldást találni.

A jegy nem tudásmérő

 

Bármennyire nehéz, magadon kell kezdeni a változást. Elsősorban az elengedést. Elengedni azt, hogy a jegy, a jó tanulóság nem fontos. Mindegy, hányas tanuló a gyermeked. Hiszen ahogy írtam, az nem tudásmérő, hanem csak azt mutatja meg, milyen a memóriája abból, ami a világ pénzügyi vezetőinek kell. Az ő szemükben minden ember egy használati tárgy, arra való, hogy gyarapítsa az ő vagyonát. Kénytelen vagyok ezt a tényt közölni, mert a probléma egyik gyökere. Ők szabják meg, milyen tudásra van szükségük. Azt fogják taníttatni. Első lépés, hogy ezt tudd elfogadni.

Minden gyermek tehetséges

 

Második princíp. Minden ember, kvázi minden gyermek kapott valamilyen tálentumot. Van, aki tízet, van, aki ötöt és van, aki egyet. Az az életfeladatunk, hogy ezt kibontakoztassuk, fejlesszük, gyarapítsuk. Igen ám, de a szárnyakat lenyesték. Marad az a kettő, amit mérnek. Abban tudsz segíteni gyermekednek, hogy megkeresitek, mi a te kis kincsed adottsága.

Hogy lehet megtalálni a gyermekben a tehetséget?

 

Nem egyszerű. Ismerni kell, hogy egyáltalán milyen személyiségek, erősségek léteznek. Én ebben a legjobbnak sok-sok próba és keresgélés után az Enneagramot tartom.(Tréningen a sajátot megtaláljuk.)

Majd figyelned kell őt, mit szeret csinálni, mi érdekli. Vigyázat, ez alakul, változik, hisz keresi önmagát. Jegyzetelj! Hogy viselkedik, ha egyedül játszik. Miket mond? Azt is, ha nem egyedül van, hanem baráttal. A legpontosabb ismérv az lenne, ha azt láthatnád, csoportban milyen szerepet vesz fel, amikor eljátszanak valamit. Drámapedagógia segít. Urambocsá, ha neten játszik társakkal, ott mit mond, hogy cselekszik. Vigyázat, azért ez nem mérvadó, mert nincs személyes kontakt, testbeszéd-olvasás és másképp reagál, mintha szemtől szemben lennének. ( Ezért is bunkózik bátran sok ember a Fb-on.)

Ezekből a megfigyelésekből a domináns jegyek kiolvashatók. Amiben erős, azt kell még jobban erősíteni, mert a sikerélmények hozzák azt, hogy a gyengéi is erősödni fognak, önbizalma erősödik.

Tanítsd meg meditálni

 

Gyerek meditáció. Keresd meg, ami bejön neki. Ne csak abban gondolkodj, hogy ülőmeditáció. Akkora a külső zaj, hogy képtelenség meghallani, mit mond az önvaló, mit szeretne. A rengeteg tudás, mit eddig összegyűjtöttem, csak információ lenne, ha nem meditálnék. A megvalósítás meditáció közben születik meg bennem.

A tanulás már nem az, ami eddig volt

 

Az alternatív iskolákban nincs tantárgy, projektfeladatok vannak. Ezek a való életből vett kicsinyített vállalkozások. Pár vagy csoportmunkát végeznek, ötletelnek, és azt megvalósítják. Ők választják ki, hogy mit szeretnének megvalósítani, a tanár csak mentorál. Szakemberek is mentorálnak, mert felkeresik őket. Ne feledd! A tanulás nem más, mint utánzás és továbbfejlesztés.

Pl::Terveztek egy olyan társasjátékot, mint régen volt a „Gazdálkodj okosan”. De a modern változatát találták ki, aminek a lényege nem a verseny, a másik elnyomása, hanem épp ellenkezőleg az összefogás. Ehhez kaptak x mennyiségű pénzt, amiből ez kihozható. Ezzel kellett gazdálkodniuk. Ahhoz, hogy megvalósítsák, a való élet kihívásaival kellett megküzdeniük. Egy csomó dolgot kellett hozzá megkeresniük, megtanulniuk. Pénzgazdálkodás, pszichológia, formatervezés, számolás, matek, kézi munka, marketing, piac. Mindenki olyan feladatot vállalt, ami az adottsága. Majd amikor elkészült, be kellett tanároknak, társaknak, szülőknek mutatni. Erre kaptak egy értékelést. Ez nyilván csak egy példa a sok közül.

Ne különórában gondolkodj

 

Szülők azonos gondolkodással összefoghattok, hasonló projekteket valósítsanak meg a kicsik. Koruknak megfelelően. Ti csak ott vagytok, ötletet adtok ha elakadnak, tereltek. Sokkal többet értek el, mint különórákkal, ami az iskolai rossz vonalat erősíti.

Lehet kicsiben is gondolkodni, két-három gyerekkel, s közben figyelni, ki milyen szerepet vesz fel. Megteszik, mert ez belülről fakadó kíváncsiság lesz. Amikor kész, adják elő, prezentálják egy szülő-gyerek közönségnek. Ebből lehet videót készíteni, másoknak példaként megmutatni. Feltölteni a netre privát csoportba. Ezt persze az fogja vállalni a csoportból, aki extrovertált és élvezi.

Könyv- riport ajánló André Stern – Sosem jártam iskolába.

Motiválatlanság kontra motiváció

 

Igen, kell az elméleti tudás, mert csak abból jöhet létre a gyakorlati. Kreatív ötletek elméleti tudásból születhetnek. (Tréningen tanítom a tudás és kreativitás különbségét. A kreativitás tanulható.)

A motiválatlanság oka a kudarcélmény és az unalom. Ha ezt tudjuk, akkor a megoldás is adott. Meg kell tanulni úgy tanulni, ahogy az agy szereti, játékosan, fantáziával. Ez több lépcsős folyamat, komplex. Sok alaptechnika, majd azok variálása, és a jegyzetelés technikája. Az elmetérkép jó, a legjobb. Vigyázat!  Amilyeneket idáig tréningjeimen láttam, amit saját kútfőből csináltak, vagy tanulták valahol, az nem volt jó. Durva, alapvető hibáktól hemzsegett, ezért nem működött.

Sokáig tart megcsinálni? Az elején igen. Olvasni, írni is sokáig tartott megtanulni. Fel fog gyorsulni. A végeredményt kell nézni. 90-95%-os tudást eredményez. Ha az ismétlés törvényét is betartod, valódi használható tudás lesz belőle, nem csak információ halmaz.

Hogyan fogj hozzá a változáshoz?

 

Amivel kezdeni tudtok, az a Jobb-bal jobban könyv. De az tényleg csak egy ébresztő. Legtöbbet tantermi tréningen tudok adni, mert szigorúan kis csoportnak tartom.

Ha németet tanul a gyermeked, akkor a S(ch)ránk dőlt a szekrény- szótár.

Zárszó

Ha mindezt, amit eddig írtam, megvalósíthatatlannak tartod, akkor nem tudok segíteni. Segíteni valójában nem is lehet. Tudok inspirálni, megmozdítani a megoldás felé. Ha belegondolsz, hogy ez igaz e, csak azt mondom:

Egyedül születtél, egyedül fogsz hazatérni, az élet nehézségeit is magadnak kellett mindig is megoldani. Kísérők, támogatók, tanítók körében.

Nem kell mindent egyszerre. Csakis kis lépésekben érdemes a rögzült rossz rutint lecserélni.

Böjte Csaba:

„Egy biztos, a nyafogás senkin sem fog segíteni. Ha azt tapasztaljuk, hogy az éttermünkben senki sem jön, talán frissíteni kellene az étlapot. Újítsuk meg a választékot és változtassunk a dizájnon. A létért, mint már mondtam, keservesen meg kell küzdeni.”

Remélem találkozunk.

Szeretettel ölellek: Teréz

Szerző

A nevem Weitz Teréz. Bő három évtizedes német nyelvtanári, 25 éves nyelvvizsga előkészítő és 20 éves szinkrontolmács tapasztalatom alapján fejlesztettem ki az egyéni tanulási-nyelvtanítási módszeremet.
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük