Nem mersz beszélni németül?

1. rész

Te is félsz megszólalni németül? Le lehet küzdeni ezeket a gátakat? Igen. Megmutatom, hogyan oszlasd el félelmeidet. Hogyan legyen neked is bátorságod németül beszélni.

FELADAT

Kérlek, csináld meg ezt, mielőtt tovább olvasnál. Nézz körül ott ahol vagy. Számolj meg minden fekete dolgot.
Miért félsz megszólalni németül?

Tarts önvizsgálatot, mielőtt a bátorság útjára lépnél.

Félsz, hogy hibázol. De miért félsz? Nézzük meg közösen az okait.

  1. Úgy neveltek, hogy nem volt szabad hibázni? A jó munka természetes volt? A hibákat felrótták?
  2. Iskolában. Volt olyan tanárod, aki azt kereste mit nem tudsz? Mikor tévesztesz? Kiemelte? És csak azt emelte ki?
  3. Emlékezz csak arra, amikor elsős voltál. Írni tanultál. Pirossal bekarikázta, aláhúzta a tanító nénid a nem szép betűket?
  4. JÓTANÁCS

    Hibázhatsz! Fogadd el, hogy hibázhatsz. Ha nem hibáznál, már nyelvprofesszor lennél. Tudatosítsd, hogy hibáidból tanulsz. Az által fejlődsz, hogy hibákat követsz el. Mindenki hibázik! Csak nem foglalkozik vele, hanem túllép rajta. Hogy csinálja? Nem rágódik rajta, nem gondolkodik rajta. Az a múlt. Nem tudsz rajta változtatni. Változtatni a jövődön tudsz. Ám ha viszed magaddal a terhet, akkor csak visszafejlődni tudsz.

  5. Németet tanultál. Szöveget kellett fordítani. Elhangzott, hogy: „Húzd alá azokat a szavakat, amiket nem tudsz.”
  6. JÓTANÁCS

    Német szöveget olvasol? Húzd alá azt, amit tudsz. Megtapasztalod, hogy érteni fogod. Sokkal többet tudsz, mint amennyit nem.

  7. Hasonlítgatták a teljesítményedet máshoz? Volt bezzeggyerek az osztályban? Hallottad ezt:
    „ Bezzeg a …”
  8. JÓTANÁCS

    Ne máshoz hasonlítsd magad. Hasonlítsd magad a tegnapi teljesítményedhez. Mindig dicsérd meg magad, ha tudsz valamit, amit eddig nem tudtál. Amiből lehet, pl. szótanulásból vezesd egy táblázatban a fejlődésed. Látnod kell a szemeddel a haladásod. Akkor fogod elhinni.

  9. Kritikus vagy másokkal? Figyeled azt, hogy ki mikor hibázik? Rááll a szemed a hibákra? Szóvá teszed akár neki, akár másnak kárörvendve, hogy hibázott? De ha csak gondolatban kárörvendesz, az is rombol.
  10. JÓTANÁCS

    Kölcsön kenyér visszajár. Ha nem azért kritizálsz mást, hogy segíts neki, hanem csak úgy, mert jólesik a lelkednek, azt visszakapod. Ugyanis azt gondolod tudat alatt, hogy mások is ezt teszik veled. Mindennek ára van. Mielőtt kritizálsz szóban, de akár csak gondolatban, vagy ami manapság nagyon divatos, facebookon, jusson eszedbe, hogy visszakapod. Tehát a félelmeid nagy részét Te magad táplálod. Szokj le a rosszindulatú kritizálásról.
    Oly sokszor olvasom Fb bejegyzéseknél, hogy örömmel konstatálja, talált egy hibát. Nem egyszer ezzel a megjegyzéssel: „Bocsi! Rááll a szemem a hibára”

    Ilyenkor azt gondolom, ha érződik, hogy nem jó szándék vezérelte: „ Sajnállak érte. Rossz lehet neked.”

Hogyan építem le, német óráimon diákokkal a félek megszólalni gátakat?

  1. Mindenkinek van grafikonja a haladásáról. Több is. Beszélgetésre, hallásértésre, szókincsre…
    Ha beszélgettünk, hallásértés feladatot csináltunk, szókincsfejlődést ( szódolgozat) mértünk, mindenki beírja a saját teljesítményét a grafikonra.
  2. Mit értem el vele?

    Már senki sem a másikét nézi, hogy neki mennyi lett, hanem a sajátját. Jobb lett e, mint az előző. Hangosan el is hangzik az örömkiáltás. „ Jobb vagyok.” Ha mégsem, megbeszéljük, hogy esetleg a téma, a szöveg volt nehezebb. Talán nem vagy ma jó formában. A hullámvölgy belefér. Természetes. Több hónapot nézünk, ha a haladás iránya felfelé tart, akkor jó.

  3. Beszélgetésnél %-ot adok. Nyelvvizsgára készülünk, a sikeres nyelvvizsga szintjéhez viszonyítok.
  4. Első beszélgetés. Petra leül velem szemben. Kanapéra. Hogy tényleg beszélgetésnek érezze. Épphogycsak piheg. Olyan ideges.
    – Miért vagy ideges? Csak beszélgetünk.
    – Félek. Félek, hogy nem tudom.
    – De hisz tanultál. A múlt órán, amikor csoportban beszélgettünk, már akkor is szépen beszéltél a témáról.
    – Igen, de ez más volt. Most százalékot kapok.
    – Szerintem azt tudnod kell, hogy milyen szinten vagy a vizsgakövetelményekhez képest. És a százalék az nem jegy, nem kerül be a bizidbe. Az csak egy viszonyszám.
    – Igen, tudom. de… mégis.
    – Petra! Hány százalékot szeretnél kapni?
    – Százat!
    – Hát annyi nem lesz. Még sose adtam százat.
    – Nem?????
    – Persze, hogy nem. Sok szempontot nézek. Folyékony e, szókincshasználat, érted-e a kérdést. Egy kicsit a nyelvtant.
    – -Jó, akkor 90%-ot.
    – Petra kell annyi neked? Nyelvvizsgán 60%-kal átmégy. Ahhoz mérd a célodat.

    Sóhaj, hallom, ahogyan lezuhan a kő a szívéről. Felszabadult mosollyal az arcán. – 75%. Jajjj, hát az menni fog!
    Laza, tényleg beszélgetés és nem felelés érzet után. -Köszönöm a beszélgetést Petra. Szép volt, jól éreztem magam.

    85%.

    Miért írtam le azt a sztorit?

    Gyakran, nagyon gyakran vársz el önmagadtól 100%-os teljesítményt. Alapból tudod, hogy nem tudod teljesíteni. Tehát önmagaddal vagy szigorú. Ha magas ugranod kellene most, feltennéd a lécet 180 cm-re? Ugye nem. Milyen magasra tennéd? Amit gondolsz magadról, hogy sikerülne átugranod.

    Tedd ezt a német tudásoddal is. Minden nap egy kicsit magasabbra.

    FELADAT

    Most pedig folytassuk a kísérletet, amivel kezdtünk. Hunyd be a szemed. Idézd fel az összes pirosat, amit láttál! (Nem a feketét)
    Nyisd ki a szemed. Nézz körül és számold meg, mennyi piros vesz körül. Minden apróság számít. A ruhád mintája is. Minden. Ugye mennyi van?

    Amire fókuszálsz, azt fogod látni. Ha a hibáidra fókuszálsz, csak azt fogod látni. Tanuld meg a jót látni.
    Ha tetszettek a jó tanácsok és ismersz olyat, aki hasonló problémával küzd, oszd meg vele.

Szerző

A nevem Weitz Teréz. Bő három évtizedes német nyelvtanári, 20 éves nyelvvizsga előkészítő és 20 éves szinkrontolmács tapasztalatom alapján fejlesztettem ki az egyéni tanulási-nyelvtanítási módszeremet.