Nincs időm, fáradt vagyok, felejtek

 

Ezt az egyetlen dolgot tedd meg és újra lesz időd, energiád, éles eszed. Mi ez? Olvass tovább,
elárulom.
Függők vagyunk?

 

Felmérések eredményei szerint naponta 2617-szer nyomkodjuk a telefonunkat. 150-szer nyúlunk
érte.
Nem érzed, hogy az vagy? Hányszor nézed meg naponta, hogy jött-e üzeneted? Reagált e valaki a
posztodra? Mennyi YT videót nézel meg? Mennyi ideig pörgeted az Insta képeket? Szerintem nem is
tudod mennyi percet, órát pocsékolsz el úgy, hogy nem vagy ennek tudatában.

 

Mit csinál veled a túlzott telefonozás?

 

Feledékeny leszel

5x annyi információ éri az agyadat, mint 1986-ban. Elméd erre nincsen felkészülve. Sokkal
szívesebben jegyzi meg a cuki macskás videót, vagy azokat az őrülteket a You-tuberól, mint azt, amire
valóban emlékezned kellene. Egyszerűen kiszorítja a memóriádból, mert az a dolga, hogy vigyázzon
rád és megvédjen minden megerőltető feladattól, rossz érzéstől, kudarctól.

 

Lehangolt, önbizalomhiányos leszel

 

Agyad nem gondolkodik, hanem csak reagál a visszajelzésekre, látványra, bejegyzésekre, képekre.
Milyen posztokat látsz? Mindenki a legszebb arcát, öltözetét, utazását, képességét mutatja. A
csúcsabbnál csúcsabb ételeket, koktélokat, bulikat fotózzák, ezért úgy érzed te nem vagy elég jó. Te
nem vagy szép, nem jársz ilyen helyeken, nincs semmi, amihez értesz. Folyamatosan elégedetlen
vagy önmagaddal. De még az a fránya epe is elönt az irigységtől. Hogy a jó fenébe lehet, hogy annak
ilyen élete van, mikor te sokkal tehetségesebb, okosabb, ügyesebb vagy. És lassan elhiszed, hogy nem
vagy elég.

 

Koncentrálóképességed majdnem nullára csökken

 

Majomagyad mentálisan rohangál egyik dologról a másikra. Állítólag a mai ember koncentrációja
rosszabb, mint egy aranyhalé. Minden egyes hangjelzés kizökkent a munkádból, tanulásodból.
Teljesítményed katasztrófa. A folytonos ide oda ugrálás energiát zabál. Lefáraszt. Mondhatni
folyamatosan fáradt vagy. Ezért rossz döntéseket hozol, hibázol. Annak kijavítása még több energiát
igényel. Bestresszelsz és megbántasz másokat. De elsősorban magadat szapulod vagy azokat, akiket
szerinted szabad, a családodat.

 

Memóriád befogadóképessége zuhanórepülésben

 

Semmit nem kell megjegyezned. Sem szülinapot, sem névnapot, sem fontos elintézendőket. Még a
saját telefonszámodat sem. Útvonalat? Minek? Hisz ott a GPS. Ha kell, ha nem, már nyitod is a
jegyzeteket és pötyögsz. Amit pedig nem használsz, az sorvad. Ugyanúgy sorvasztod az agyad, mint
ahogyan az izmaid elsorvadnak, ha 6 hétig gipszben vannak.

A szósöl média legveszélyesebb

 

Facebook, Insta, Wats-app, messenger, snapchat. Azért jött létre, hogy összehozzon embereket.
Ehelyett eltávolodtok egymástól. Nem beszélgetsz, csak írsz egy üzit. Elbújsz egy szöveg mögé, ha
kellemetlen dolgot kell közölnöd, mert úgy könnyebb. Dobsz egy szmájlit, ha tetszik. Nem mondod el
szavakkal élőben, hogy hú de klassz. Hogy csináltad?

 

Nincs időd?

 

Ha a fent említett felmérés szerint ennyiszer, vagy akár fele ennyiszer nyúlsz naponta a telódért,
tabletedért, akkor hogy mondhatod, hogy nincs időd? Nézz vissza az utolsó 3 hónapra és válaszolj
őszintén. Mennyi könyvet olvastál? Milyen képességedet fejlesztetted? Miben lettél jobb?

 

Hogyan csinálj elég időt, energiát, jobb memóriát?

 

Csökkentsd az interneten töltött idődet. Jelöld ki a határokat időre és helyre
– Tabu idők.
Reggel munka előtt, este 7 után.
Legyen egy hétvégi böjti napod. Fókuszálj a családodra.
Ne vidd mindenhova magaddal. Szoktasd magad hozzá fokozatosan. Először csak pár perces
távolléttel kezdd.
Étkezés közben tilos.
Tanulás, munka közben kizárólag a cél érdekében.
Jelöld ki naponta, hogy csak 2x, fix időben nézed meg az emaileket.
– Tabu helyek
Hálószoba. Vegyél vekkert.
Fürdőszoba
Rejtsd el egy dobozba. Ne is lásd.

 

Függőségből kigyógyulni

 

Mindenféle függőséget úgy lehet gyógyítani, hogy lecseréled valami másra. Rutint építesz ki.
– Reggel ébredés után relaxálj, meditálj. Vagy csak egyszerűen tanulj meg lélegezni. 15-20 perc
– Menj futni, sétálni. Fél óra.
–  Csinálj valamit kézzel. Varrás, kötés, horgolás, festés, színezés, barkácsolás, kertészkedés,
főzés, sütés. Mind-mind olyan tevékenység, amikor az agyad végre pihen. Közben a kéz és
szem koordinációja helyrezökken.
– Tanulj verset, idézetet. Nem csak azt éred el, hogy javul a memóriád, hanem bedobhatod
tudásod társas kapcsolatoknál. Elismerést váltasz ki. Nem is folytatom, hogy annak milyen
pozitív kihatása lesz az önbizalmadra. Ráadásul valódi elismerést, nem pedig egy lájkot
söpörsz be.
– Pihenj meg naponta kicsit hosszabb időre. Szunyókálj. Mindenkinek megvan a maga
bioritmusa. Van, aki délután fárad el. Van, aki estefelé van mélyponton. Iktasd be a szundit a
hullámvölgybe.
– Menj ki a természetbe. A fény jelezte régen a testnek, hogy milyen ritmusban éljen. Mióta
van mesterséges fény, azóta nincs szinkronban a test a természettel. Ezért menj ki. A fény
hatással van a hangulatodra, hormonokra, stressz szintedre. Egész immunrendszeredre. És ha
már kint vagy, nézz felfelé. Fel a házakra, az égre. Figyeld a felhők játékát. Meg fogsz
tapasztalni valamit. Nálam mindig működik. Különösen este a csillagos égboltot látva, vagy
hajnalban elmerülök a napfelkeltében. Annyira átjár az az érzés, hogy milyen apró pontocska
vagyok a mindenségben. Ezzel együtt a problémáim is oly kicsinnyé válnak.

És még mielőtt bárki azzal kezdene vádolni, hogy a technológia ellensége vagyok, szeretném
határozottan kijelenteni. NEM.

Nem lehet enélkül élni, létezni, dolgozni, tanulni, fejlődni. De nem lehet benne teljesen elmerülve élni sem. Meg kell tanulni azt, hogy te irányítsd őt és ne a gépek, kütyük rángassanak téged, mint a
bábművész a bábjait. Mindent szabad, MÉRTÉKKEL.

Ha tetszett az iránymutatás építsd be lassan egy-egy pontját az életedbe. Újra lesz időd, energiád,
éles elméd.

Oszd meg másokkal is. Főként azzal, akinek szerinted nagy szüksége van rá. Akár családon belül is.

Ha még több tippet szeretnél a leszokáshoz, gyönyörű képekkel, ajánlom:
https://www.libri.hu/konyv/tanya_goodin.off.html

A szerzőről