Ötödikes lesz a gyermeked? 10 jótanács az eredményes tanuláshoz

Az 5. osztály a vízválasztó

 

Évtizedek óta minden év elején megkérdezem a diákjaimat, hogy ki szeret tanulni. A válaszok lelombozóak. Míg korábban 10-ből négyen azt válaszolták, van tárgy, amit szeretnek, az utóbbi időben jó, ha 1 vagy kettő azt mondja igen, szeretek tanulni.

A kisdiák boldogan megy első osztályba. Alig várja, már, hogy megtanuljon írni, olvasni.

– Mikor utáltátok meg a tanulást? – kérdem.

A válasz szinte egybehangzó. Ötödikben. Amikor bejött a rengeteg tantárgy. Mások a tanárok. Túl sok volt hirtelen a tanulnivaló. Nem győzzük. A legjobban azon lepődök meg mindig, amikor a történelemre mondják, hogy nem szeretik. De feketelistán van a természetismeret és persze sokuknál a matek.

Szakadék alsó és felső közt

 

Alsó tagozatban minden könnyebb volt. Könnyen jöttek a jó jegyek. Annak ellenére, hogy vannak lépések arra, hogy ne legyen akkora a szakadék alsó és felső között, mégis maradt a vízválasztó. Sok tanuló lecsörög. Ilyenkor a szülő megijed. Különórák, korrepetálás. Küzdelem, vita, büntetések. Mindezek a lépések még tetézik a bajt. A gyermek ettől még nem lesz jobb, sőt. Lelkének ez fáj. A kudarcokat végérvényesen eltárolja. Felnőtt korára is rombolóan hatnak. Önbizalma, magabiztossága csúszik lefelé. Elkönyveli, hogy neki ez nem megy. Nem elég jó. Nem felel meg.

Miért nehéz az ötödik

 

Több a tananyag.

Több tanár tanítja őket.

A tankönyvek szókincse nem igazodik a mai ötödikes szókincséhez. Na, ezt jobban ki is kell elemeznem. Tapasztalatom szerint egyre kevesebb szülő mesél a gyermeknek. Inkább kezébe adja a kütyüt. Nézzen mesét. Nem csak az a baj, hogy ettől zombivá válnak, hanem a legnagyobb kárt az okozza, hogy nem lesz szókincse. A sok meseolvasás által fejlődik a képzelete, kreativitása, problémamegoldó képessége. Nő a szókincse. Ki tudja fejezni magát, el tudja mondani gondolatait. Nem lesz gondja a szövegértéssel.

Az okostelefonos világban egymás közt is alig kommunikálnak. Röviden, gyorsan ínak egymásnak. A lényegesen kisebb szókincs miatt, a multitasking világa miatt a koncentrációjuk még 3 percig sem tart ki. Elolvasni, koncentrált figyelemmel egy 3-4 oldalas töri vagy természetismert leckét igazán gyötrelmes. Ráadásul úgy, hogy értsék s általa rájöjjenek az összefüggésre. Ezért is találkozom egyre többször azzal, hogy csak a füzetbe írt vázlatot kell megtanulniuk. Könyvből már nem is tanulnak.

A tudás 80%-ban a tanulási technikától függ

 

Vagyis, ha megtanultak volna tanulni úgy, ahogyan azt az agyműködés megkívánná, nem lenne gond. De kitől tanulták volna meg? Kedves anyuka, apuka, ha nem tévedek, Te sem tanultad. Ha van is tanulásmódszertan órájuk vajon azt ki tanítja? Olyan pedagógus, aki annak minden csínját-binját tudja, vagy egy leckével jár előrébb az anyagban. Azért tanítja, mert valakinek meg kell tartani az órát? A tanulással foglalkozó kutatók az utóbbi 5-6 évben jöttek rá a legtöbb dologra, hogyan folyik a rögzítés a hosszú távú memóriába. Intézményesen nem lehet együtt haladni a felfedezésekkel.

Meg kell tanulni tanulni

 

 1. tanács

A tanulást kezdje 15 perc pihenéssel. Játsszon a kutyájával. Hallgasson zenét. Semmiféle infót ne vigyen be. Telefonozás tilos. Gépezés tilos!

Miért? Ki kell üríteni az agyat. Helyet kell adni a tananyagnak.

  1. tanács

Amilyen tanórája volt, azzal foglalkozzon még az nap. Készítsen róla elmetérképet.

Miért? 24 óra múlva az új infó 80%-a távozik. Hatékony tanulás blog >>

  1. tanács

Oxigént, zöld ételeket, szóját, diót az agynak. Vizet.

Miért? Az agy a legnagyobb energiazabáló. A klorofill tárolja az oxigént. A szója szállítja az infót. A szinapszisok imádják a diót. Stressz és fáradság ellen jó a víz.

  1. tanács

20-25 percenként tartson 3 perc szünetet.

Miért? Tovább nem tud koncentrálni. Anélkül pedig felesleges tanulni. Plusz a bevitt újat az agynak el kell rendeznie. A szünet ne legyen több 3-4 percnél, mert kiesik a koncentrált állapotból.

  1. tanács

A jegyzet elmetérkép legyen

Miért? Elmetérképet nem lehet odafigyelés nélkül készíteni. Olvasni és lineárisan kimásolni lehet. Az elmetérkép olyan, mint az idegsejt. Megspórol az agynak egy csomó munkát. Jobb agyfélteke is munkába áll. Nem csak szegény bal dolgozik egyedül.

  1. tanács

Az elmetérkép segítségével mondja fel hangosan az anyagot.

Miért? Akkor tudja elmondani, ha érti. Százas szöggel rögzül az agyba. Részletesebben hallgasd itt >>

  1. tanács

Készítsen tanulókártyákat

Miből? Évszámok, fogalmak, idegen szavak, képletek kerüljenek tanulókártyára. Könnyű az ismétlés ütemét betartani velük. Így >>

  1. tanács

A telefont a másik szobába. Az kevés, hogy le van halkítva, ki van kapcsolva.

Miért? Elmélyült, koncentrált tanulásba kerülni 10-15 perc. Egy pillantás a telefonra elég ahhoz, hogy kiessen a figyelemből. Újabb 15 perc kellene, hogy visszajusson abba az állapotba, amiben volt.

  1. tanács

Az ismétlés számát és ütemét meg kell tervezni és betartani.

Miért? Hosszú távú tudás nem lehetséges kellő számú ismétlés nélkül. Vagyis amit megtanult, el fogja felejteni. A legegyszerűbben követhető, ha így csinálja: Mielőtt egy tárgyból elmetérképet készít, az előző 4-térképet fussa át. Egy térkép ismétlése csupán 3-5 perc. Teljesen átlátja az összefüggéseket. Amit pedig megértett, annak csak 5%-át felejti el.

  1. tanács

Használjon appokat a tanuláshoz

Miért? Szeretik a technikát. Vannak nagyon jó tanulást segítő fejlesztések. Változatossá teszik a tanulást.

Ha ezeket a tanácsokat az első órától kezdve betartjátok, garantált lesz a sikerélmény. Nem csak a jegyek maradnak szépek, hanem valódi, maradandó tudás birtokába jut. Arra lehet szép jövőt építeni.

Szeretnéd megtanítani a gyermekedet tanulni? Tegyétek együtt online. Már közel 2000-en végezték el és használják rendkívül sikeresen a komplex módszert.

Online tanulás tréning >>

Vagy gyere el a következő tanulás tréningre. Ha megtanulod technikát, megtaníthatod az egész családnak.

Személyes tanulás tréningek >>

Szerző

A nevem Weitz Teréz. Bő három évtizedes német nyelvtanári, 20 éves nyelvvizsga előkészítő és 20 éves szinkrontolmács tapasztalatom alapján fejlesztettem ki az egyéni tanulási-nyelvtanítási módszeremet.