Hozzászólás most!

Rendhagyó német igék memorizálása könnyen

 

Ha eljutottál a német tanulásod során a múlt időig, akkor szembesülsz egy nehézséggel. Vannak olyan igék, amelyek múlt idejű alakja rendhagyó, sőt vannak köztük erős igék és vegyesek is. Ezeket az alakokat kellene beszédben azonnal gondolkodás nélkül alkalmaznod. Na de hogyan?

Rendhagyó német igék táblázatban

 

Különböző technikák vannak, amiket a németet tanulók alkalmaznak, hogy megjegyezzék ezeket az alakokat.

  1. A leggyakrabban használt módszer, amikor fogod a rendhagyó igék táblázatát, és sorjában bemagolod.

beginnen, begann, h. begonnen

Valóban vannak, amelyek egészen könnyen rögzülnek, amelyek rímelnek. Teljesen egyértelmű, hogy miért. Az agy egyik tulajdonsága, hogy szereti a rímeket, azokat könnyebben tanulja.

  1. Próbáltál valami logika szerint csoportosítani.

sprechen, sprach, h. gesprochen

sterben, starb, i.gestorben.

e- a-o

De hamar jön egy olyan ige, ami bizony nem passzol bele ebbe a szabályrendszerbe. Ennek ellenére valamelyest használható a módszer. Miért? Mert az agy szereti a csoportosítást valamely logika szerint.

A tőhangváltós német igék memorizálása

 

Eljutottál oda, hogy bizony ez nem is olyan egyszerű dolog. Talán a kedved is elment tőle és beleesel a halogatás csapdájába. Arról ne is beszéljünk, hogy felsorolni ugyan tudod, de az alkalmazással már gondjaid vannak, azaz nem tudod őket kapásból helyesen használni. Ilyenkor beszéd közben megállsz és sorolod magadban, beginnen, begann, hat begonnen. Majd visszatérsz a mondathoz.

Magadra ismertél?

Ha elég szorgalmas vagy, egyszer sikerül. Elkönyveled magadban, hogy ezt csak így lehet.

Tanuld az erős vegyes német igéket könnyen

 

Ehhez mindent bevetünk.

  1. Kezdd azzal, hogy szelektálsz. Kiveszed a táblázatból azokat, amiket alapból tudsz. Hisz mégis csak hallás, használat után érdemes a nyelvet tanulni. És így már egy jó párat már most is alkalmazol.

 

  1. Kiszelektálod azokat, amiket rímmel rögzítettél.

 

  1. Leválogatod azokat, amelyek a csoportosítás során logikusak voltak.

 

Hjah!Még mindig maradt egy egész rakat.

Rendhagyó igék megjegyzése hívószóval

 

Ezekkel mi legyen?

Alkotsz az elmédben egy sztorit, ami hívni fogja a rendhagyó alakokat.

beginnen, begann, h. begonnen – a-o

Ich beginne meinen Tag mit Zámbó Jimmy.

A Zámbó megmutatja a tőhangváltásokat.

 

Nincs más dolgod, mint elképzelni a jelenetet olyan részletességgel, amennyire csak lehet. Ehhez vond be minden érzékszerved. Reggel van, ébredsz. Konkrétumok kellenek az agyadnak. A saját hálódat látod, érzed. Azonnal kapcsolod a rádiót, amit szoktál, és már indul is a napod. Üvöltve énekled Zámbó Jimmyvel a nótát.

 

fliegen, flog, h/i geflogen – o-o

Ich fliege mit Zorró.

Vagy amikor Zorróval repülsz, akkor azt látod, hogy Zorró mögött ülsz a fekete lovon. Átkarolod hátulról Zorró derekát, és a magasba emelkedtek, repültök. Színes a kép, süvölt a szél, érzed az izmos testet, a ló mozgását alattad.

Mit felejtünk el? Mire emlékszünk?

 

Abszolút tudományos alapokon nyugszik, hogy miért működik a módszer. Neurológusok kutatták a felejtés és okát.

Miért felejtesz?

  1. Az agy a legkönnyebben felejti el a Daten / Fakten-t. Adatokat, tényeket.
  2. Tanulás közben elkalandozik. Oka? Unalmas, túl sok.

Ezzel szemben mire emlékszel?

Ami érdekes, egyszerre ne legyen túl sok.

Felmerülhet benned a következő kérdés: A sztorizós technikával még többet kell megjegyezni, mintha magában csak szót mantráznád.

Következtetés: Ez hülyeség.

Téves feltételezés.

Ugyanis az agy nem rögzíti és tölti le az adatokat mappákba, mint a computer, hanem rendszerbe szedi a tudást. Értelmes rendszerbe.

Melissa Vo felnőttek emlékezőképességét vizsgálta

 

Egy lakás fotóján képeket kellett megtalálniuk a tesztalanyoknak. Bár nem az volt a feladatuk, hogy megjegyezzék őket, mégis fel kellett utána sorolniuk a tárgyakat. A szappanra nem emlékeztek akkor, ha zöld háttérrel látták, azonban akkor igen, ha a fürdőszobában látták. Annak volt értelme, és nem volt unalmas.

A fliegen, flog, h/i geflogen magában unalmas adat. Ha kontextusba helyezed és megspékeled extrém sztorival, akkor azonnal a hosszú távú memóriádban landol. Avagy, egyszer-kétszer kell csak ismételned. Akkor sem csak a szót magát, hanem a sztorit.

Rendhagyó igék alakjainak aktiválása.

 

Ha emlékszel már a német igék múlt idejű alakjára, jön még egy fontos lépés! El kell kezdened használni!

Mondj velük azonnal életszerű mondatokat.

Miért? Megint csak a neurológiai kutatások eredményére hivatkozom. Ha az új ismeretet nem emeled ki abból a közegből, amiben megtanultad, akkor az ott is marad.

Erről számtalan tapasztalatot gyűjtöttél. El tudod mondani: beginnen, begann, hat begonnen. Azonban nem jut eszedbe élesben a megfelelő alak. Még a Zámbó sztori esetében sem.

Ki kell emelni és felszabadítani, mobillá tenni.

Nehéz és sokáig tart sztorikat kitalálni?

 

Valóban a legtöbb időbe az kerül, hogy kitaláld a sztorikat. De nem is neked kell. Én kitaláltam őket! Még azt is elmondom, hogy mit láss. Mintha színházban lennél. Beülsz a székbe, s mire felkelsz, tudod, a rendhagyó igék múlt idejét anélkül, hogy szenvedtél volna tőlük.

Rendhagyó német múlt idők sztoriba ágyazva

Szerző

A nevem Weitz Teréz. Bő három évtizedes német nyelvtanári, 25 éves nyelvvizsga előkészítő és 20 éves szinkrontolmács tapasztalatom alapján fejlesztettem ki az egyéni tanulási-nyelvtanítási módszeremet.
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.