Tanulás idősebb korban

 

Volt a tréningemen egy ÚR. Igen így nagybetűvel. Szinte mindig nők vannak többségben a képzésemen, most is így volt. Életünkben annyi őszinte  figyelmet, udvariasságot, finom bókot nem kaptunk még, mint aznap. Nőnek éreztük magunkat. Jajj de szép lehetett egykoron.

Öregkorban tanulni

 

Miért mondom, hogy egykoron?  Mert a férfi elmúlt 83. Nem gondoltuk 67-70-nél többnek. Sem mozgása, sem észjárása nem különbözött egy 40 évesétől. Tanulni jött. A két nap folyamán kiderült róla, hogy idegenvezetőként még mindig dolgozik. 5 nyelven beszél emellett sportol. Érdekfeszítő történetei voltak és tudását, tapasztalatát, előadókészségét, logikáját mindannyian megirigyeltük. Akarom mondani, követésre méltónak találtuk. Mert az irigylés nem jó szó. Azt jelenti a tudatalattinak, hogy te nem rendelkezel vele, sőt el sem érheted.

Tévhitek a felnőttkori tanulásról

 

El sem hinném, ha nem élném át nap mint nap, hogy 40, 50  + évesek felhívnak és azzal kezdik, hogy már öregek a tanuláshoz. Értem én, hogy a megerősítést várják tőlem, hogy a kor nem számít. Én pedig megadom. Szent meggyőződéssel, tudással, hittel, hogy bármely korban lehet tanulni. Az agy nem egy betonba öntött szerkezet, hanem formálható. Aki a szürkeállományát fitten akarja tartani, annak ez csudijó hír. Mert a kezében a megoldás.

Táncold okosra, fiatalra magad

Tanulj meg táncolni. Ha pedig tudsz táncolni, akkor táncolj is, és ami még fontosabb, tanulj meg új koreográfiát.

Ha koordinációs és memóriagyakorlatokat egyszerre végzel és folyton variálod őket, akkor a keresztmozdulatok által a neuronjaid augusztus 20-át megszégyenítő tüzijátékot produkálnak agyadban. Összekötik a két féltekét. Már néhány táncóra után azt veszed észre, hogy jobban tudsz koncentrálni. Kordában tartod ide-oda cikázó gondolataidat. Még a nehezebb tanulnivalónál is, mint egy új nyelv elsajátítása, könnyedén áttáncolod magad a nehézségeken.

Tudományos alátámasztás

 

Ez nem csupán elmélet. Jacobs University Bremen – itt folytak a kutatások. 91 idősebb résztvevővel. Az egyik csoport folyamatosan egyensúly megtartását igénylő gyakorlatokat végezett. A kontrollcsoport pedig Nordic-Walkingozott. Majd gondolkodást, logikát, koncentrációt igénylő feladatokat kellett megoldaniuk. Még a kutatók is megdöbbentek azon, hogy a keresztező, egyensúlyozó gyakorlatokat végző csoport mennyivel jobban teljesített a felmérésben.

Kutatások University Texas Woman’s

Dr Matthaw Henly és Margaret D’ Houbler profi táncosok agyműködést vizsgálták. Megállapították, hogy gondolkodásuk alternatív. Azaz nem alfabetikus és szimbolikus, nem szövegértő és matematikai, hanem teljesen más. Azt pedig mi is tudjuk sajnos, hogy a mai oktatási rendszerben csak az számít. Pedig nem mindenkinél hatékony.

Tanítani kéne a táncosok gondolkodását >>

Miért leszel okosabb, ha táncolsz

 

Mit teszel, ha új lépéseket tanulsz? Keresztező mozgások, memória, egyensúlyozás. Thomas Schank a kognitív és sporttudományok pszichológusa ezt mondja:

„Az intelligencia kutatás az elmúlt 20 évben elismerte, hogy a kognitív képességek kapuja testünk koordinációs képessége. Ha egy rendszer nem képes mozogni, nem lesz intelligens sem.”

Lefordítva. Tanulj bonyolultabb mozgásformákat, azzal tartsd fitten magad és megőrzöd elméd frissességét is. Nem butulsz el, megőrzöd emlékezőképességed. De merészelek tovább menni. Okosabb leszel, mint ifjú korodban. Soha semmihez nincs késő.

Nem is kell elmenned tánciskolába. Bedobsz a netről egy tánctanító programot és már rophatod a táncot nappalid parkettjén. Akár egyedül, akár partnereddel. Még a párkapcsolatodnak, lelkednek is jót fog tenni.

Ha mégsem a te oldalad a tánc, akkor tanulj meg új sportot, vagy tanulj meg zsonglőrködni. De a tudósok azt mondják, az a legjobb, amikor a keresztező mozdulatokat kezeddel és lábaddal is végzed.

„AZ IDŐ MINDIG MEGFELELŐ AHHOZ, HOGY HELYESN CSELEKEDJÜNK.”

Dr. Martin Luther King JR

Szerző

A nevem Weitz Teréz. Bő három évtizedes német nyelvtanári, 20 éves nyelvvizsga előkészítő és 20 éves szinkrontolmács tapasztalatom alapján fejlesztettem ki az egyéni tanulási-nyelvtanítási módszeremet.