TANULNI, TUDNI KELL

 
Mi a tanulás? Megszerezni az ismeretet? Azért annál sokkal több. Bővíteni és elmélyíteni a megszerzetteket. Ezt nevezhetjük tanulásnak. Tudod, hogy aranybánya az elméd? Ki tudod bányászni az aranyrögöket? Olvass tovább és megmutatom, hogyan tedd.
 

Tudatos és tudatalatti elme

 

Ha hosszúságban kellene megadnom, a méreteket így hangzana:

Tudatos elme 15 mm. Tudatalatti 11 km. Nos, elképzelheted, hogy a tudatos felületen mennyi információ fér el. 5 + – 2. Mi lesz a többivel? Megy a levesbe. Vagy! Megy a tudatalattiba. Ott aztán annyi hely van, hogyha egész életedben minden áldott nap 16 órát tanulnál, még akkor is csak néhány százalékát tudnád megtölteni. És igen. Ott porosodnak az ismeretek, amiket megszereztél. Még az is, amit bölcsiben tanultál. Egy egész enciklopédia van az elmédben. Jó, azért vannak köztünk különbségek. Van, akinek sok a „TUD” másnak meg sok a „LYUK”.

Komódokban, szekrénykékben, fiókokban, mappákban őrzik az őrök. Őrök százai ezrei vigyáznak rájuk. Az a dolguk, hogy csukva tartsák a fiókokat. Hiszen az agy elsődleges feladata nem a tanulás és azon információ eltárolása pl.: hogy  Nagy Lajosnak mikor volt az első nápolyi hadjárata. Hanem az életben tartás és a szaporodás. No, ezennel tudjátok, miért van az, hogy egy beszélgetés végül mindig a szex felé kunkorodik el.

Visszatérve. A fent említett adatok, ismeretek, „TUD”-ok bizony ott rejtőznek a pókhálóval sűrűn beszőtt több centis porréteggel fedett mappákban, melyekre árgus szemek figyelnek. Nem engedik ki az infót, még ha a főnök, vagyis Te kéred is.

A tudatalattidban festócolt ismeret kipiszkálása

Ott ül az őr. Vigyáz a fiókra. Kéred az ismeretet. Most kell tudnod valami nagggyon nagggyon FONTOSat. 8-szor kell rendszeresen előhívnod, mire kezdi megunni, hogy ki-be csukogatja a fiókot. 15-20 után hagyja nyitva. Akkor mondja azt, hogy:

-A fenébe is a főnökkel! Fogom én itt állandóan nyitogatni, amikor kéri! Inkább nyitva hagyom.  Ámde! Ha 2 hét szabira mész, bizony újra bezárja azt a fránya fiókot.

Hányszor szoktuk kérni az őrt? Jajjaj. Csupán 4x. Akkor azt mondod:

-Nem megy ez nekem. Ehhez én hülye vagyok. Ezt én nem tudom megtanulni. Ezt én nem tudom megjegyezni. Pedig egykor nem ilyen voltál. Amikor járni tanultál és négyszer a popsidra estél, akkor nem mondtad, hogy: – Nem megy ez a járás nekem. Inkább négykézláb közlekedem.

 

Asszociációval tanulunk

 

Mondj egy gyümölcsöt!

Valószínű az alma jutott elsőként az eszedbe. Majd jön a körte, cseresznye, meggy, banán, narancs…A gyümölcsös komódban kezdtek kinyílni sorban a fiókok. Egy idő után lelassulva, de egy-két újabb gyümölcs még felszínre került. Ha ezt a játékot legalább 8-szor játszod, mindig gyarapszik a gyümölcssorozatod. Egyre gyorsabban tudod őket felsorolni. Mindenki annyit, amennyi gyümölcsöt ismer. Még azok is előjönnek, amiket bár hallottál egykoron, de el is felejtetted. Ackee, Rambutan, afrikai szarvasuborka, durian…Aki nem hallotta, annak persze nem jön.

Ha valamit begyakorolunk, az felgyorsul.

Nyelvtanulás és az ismétlés

Ugye emlékszel, hogy mit mondtam? Általában négyszer ismételünk és utána feladjuk. Kitartónak kell lenni. 8- szor kérd az elmédtől, hogy adja a szót, kvázi szókapcsolatot és utána már nem fogja bézárni a fiókot, hanem tárva-nyitva hagyja. Már gyorsan jön az új szó. Nem kell gondolkodnod, megállnod beszéd közben.

Összegezve: Minél többször használod az újonnan megszerzett szót, fogalmat, annál gördülékenyebben fog menni.

Benne vagy egy próbában?

Mondd el az ABC-t gyorsan.

Ok. Most mondd el visszafelé is.

Jól hallom, hogy felnevettél?

Dolgoztasd meg fiókőröket a fejedben, hogy ne legyen kedvük nyitogatni- csukogatni. S meglásd! Jó vagy valamiben? Önértékelésed is felfelé fog kúszni a létrán.

Még egy utolsó összegzés. Az anyanyelvedet is így tanultad meg. Nem csak 8-szor mondtál el egy szót.

Anyukák és apukák! Ha az csemetétek idegen nyelvet tanul, annak eredménye erősen függ attól, mennyiszer használja az a gyermek a szókincset.  Csak az órán és kész. Vagy alkalma adódik iskolán kívül is nyitogatni az angol, német sublódot? Mert akkor van értelme a nyelvtanulásnak, ha onnantól kezdve változatosan valóban életszerűen alkalmazza.

Ja, ez nem csak a gyerekekre igaz.

A szerzőről