Azt hittem azért tanulsz, hogy ne felejts!

 

Egyszer volt, hol nem volt, élt Tokaj hegyalján egy szőlősgazda. Híres volt szorgalmáról, borkészítés tudományáról. Borai világhírűek lehettek volna, ha nem lett volna egy kissé ütődött. Minden évben az atyai gondoskodással, ezernyi munkaórával nevelt tőkéi hozták a szebbnél szebb, értékesebbnél értékesebb fürtöket. Pompás borok születtek a szőlőszemekből. Minden fajtából 100 liter. Igen ám, de emberünk mintha megbolondult volna, amikor a hordóit megtöltötte. Hiába szóltak neki, hogy azok szivárognak. Azt hitte elég, ha megtölti. Nem dugaszolta el a réseket, hagyta folyni a drága, kemény munkával létrehozott csodát. 20 perc folydogálás után csak kicsivel több, mint a fele maradt meg. És még mindig nem lépett semmit. 60 perc múlva sem cselekedett, csak nézte a veszteséget. Már csak 45 liter maradt a hordóban. Tovább folyt az izzadságcseppekkel megtermelt itóka. Estére kelve 34 literre apadt a tartálya. 6. napra, 23 liternél végre lelassult, de nem állt el.

Megkönnyebbülve felsóhajtott: – Több, mint a semmi. Folytatta tovább évről évre, évtizedről évtizedre a balga. Bár mondták neki sokan, hogy dugaszolja mán el az a lyukat, de ő csak bólogatott és folytatta ugyanúgy.

Így történhetett meg az az eset, hogy kérgesre dolgozott, szorgalmas és állhatatos munkával akár világhírre is szert tehetett volna. De munkájának eredménye kárba veszett. Neve ugyan fennmaradt, de nem borai, hanem ügyefogyott tettei által.

Hogy tetszett a mese? Jót nevettél? Rácsodálkoztál, hogy lehet valaki ennyire eszetlen?

Pedig te is ezt teszed. – Micsoda? Hogy én? – hallom egód felháborodott hangját.

 

A felejtés menete

 

 

Dr Ebbinghaus már 1885-ben kikísérletezte, hogy mikor, milyen tempóban felejtünk. Gyerekeinek feladatot adott. Értelmetlen szavakat kellett memorizálniuk mindaddig, míg nem tudták őket tökéletesen. Majd különböző időpontokban visszakérdezte azokat. Így született meg a felejtés görbéje. Akkoriban a tudóstársak támadták a bizonyítékot, mivel értelmetlen szavakkal végezte a kísérletet. Azóta számos tudós alátámasztotta az Ebbinghaus féle felejtés ütemét. Köztük a göttingeni Georg Elios klinikai pszichiáter is.

Nyilvánvaló, hogy még sok mindentől függ, hogy mit felejtünk még ennél is gyorsabban, vagy lassabban. Ámde mégis alaptézis. Nyelvtanulásnál különösen. Hiszen az agynak az idegen nyelv szavai pontosan olyan hieroglifák, mint Ebbinghaus gyerekeinek feladott értelmetlen szavak.

 

Hogyan tanulsz te?

 

Úgy, mint a tokaji szőlősgazda tette a boraival?

Lett légyen kedden délelőtt 11-kor egy előadásod, tanórád, nyelvórád. A következő pedig pénteken. Mit teszel? A könyvet, jegyzetedet, nem veszed elő, csak csütörtökön délután? No, mennyi maradt belőle? 23%. Kezdheted feltölteni a majdnem üres dinnyédet.

Pedig biztosan hallottad már sokszor, hogy ismételni, ismételni! Mégsem teszed? Akkor mitől lennél okosabb, mint a mese szereplője.

A 2 órán belüli ismétlést már úgyis lecsúsztad, mert jött a következő óra. Ráadásul az még fel is gyorsította a szivárgást.

Jut eszembe azonnal egy újabb kísérlet. Brrrr. Még engem is megijesztett. A digitális korszak előtt 4-7 ismétlés elég volt a hosszú távú tudáshoz. Ma pedig minimum 14- szer kell ismételni. Őrület!

Mikor ismételj?

 

Hogyan jegyezd meg a tanultakat?

 

És akkor jöjjön a megoldás.

Ha kedden délelőtt van az a bizonyos előadásod, órád és van könyved, jegyzeted. Vagyis tudod miről fog szólni, akkor tedd ezt:

 

1 etap

 

– Előtte olvasd át a főcímet, alcímeket, kiemelteket, nézd meg a rajzokat. Mindent, ami úgy kiemelkedik a szürke szövegből.

-Meghallgatod az előadást, jegyzetelsz.

-Óra végén még egyszer átfutod az irományod, könyvet. Megint csak nagyvonalakban.

Wao! Csupán pár perc és máris nem hagyod elfolyni a 40%-ot.

 

2. etap

 

-Otthon még az nap készíts elmetérképet a könyvből, jegyzetedből.

( Mi van? Jegyzetből jegyzetet?) Azt ám!!!!A lineárisat írd át elmetérképbe. Nem ragozom tovább. Próbáld ki. Megtanulnod még nem kell. ( Megsúgom, ez is tanulás. Igazi.)

Elmetérkép készítés alapjai >>
 

3. etap

 

-Csütörtökön átismétled az előző 4 elmetérképet. Ez csupán 3-5 perc/db. (Feltéve, ha úgy csináltad, ahogy javasoltam.)

-Megtanulod a keddi előadást az elmetérképedről.

Apropó! Megtanulod. Na, ez is egy tág fogalom. Ki mit ért „megtanulom” alatt. Erről majd legközelebb, mert ha idáig eljutottál, akkor elfogyott a koncentrált figyelmi szinted. Várlak szeretettel.

Ezek után van még az a balga, akit nem tudtam meggyőzni, hogy az nap foglalkozz az anyaggal, amikor előadásod volt?

Van? Akkor ezt nézd meg:

A szerzőről