Döbbenetesen hatékony tanulási módszer – mnemotechnikák

Vihar a tanulás körül

Az tény, hogy irdatlan mennyiségű tananyagot kellene megtanulni. A központilag megszabott könyvek anyagát a lehető legrövidebb idő alatt töltsék be a tanárok a diákok fejébe. Az is bebizonyosodott, hogy 20% sem marad meg belőle. Azt is tudjuk, hogy az elméleti anyagot nem követi gyakorlati alkalmazás. Megy a harc. Megy az egyezkedés. Változás? Semmi. Várni? Majd csak lesz valami? Panaszkodni? Lehet. Tök igazak az érvek. Csakhogy nem lesz eredménye. Telik az idő és nem lesz tudás, csak felejtés. Mit tudsz tenni? Ha diák vagy, bármelyik szinten. Abból kihozni valamit, amiben benne vagy. Garanciát vállalok azért, hogy tanulási stratégiával megduplázhatod a tanulás hatékonyságát. Sőt. Meg is felezheted a tanulásra fordított időt.

Mit jelent ma a tanulás

Ismétlés a tudás anyja. Gyakorlat teszi a mestert. Semmi haszon munka nélkül. Mind olyan közmondások, amelyek azt üzenik, a tanulás gyötrelem, és addig kell ismételni, amíg meg nem jegyzed. Milyen érdekes! Semmiféle szólást nem találtam arról, hogy hogyan kell tanulási stratégiával tanulni. Hm.

A didaktika koncepciója. A tananyagot átadni, feldolgozni úgy, hogy eredményhez vezessen. Ha az eredmény elmarad, akkor a tanár azt gondolja:

Nem elég mélyen dolgoztuk fel az anyagot.

Túl nehéz volt.

Megoldás:

Intenzívebben kell vele foglalkozni.

Ami ugyebár ismétlést jelent. Fel sem merül, hogy esetleg tanulási stratégiákat kellett volna alkalmazni. Van némi segítség. De inkább a kívülről megtanulni, ismételni, többet gyakorolni az irányelv.

A tanárok jót akarnak. Megtesznek mindent, hogy sikerüljön tölcsérrel a fejekbe tölteni az előírtakat. Saját tanulási tapasztaltaik, küzdelmeik alapján arra a következtetésre jutottak, hogy ők is megküzdöttek érte. Tehát a diák is, ha akarja,  majd megteszi. Csakhogy 5 év alatt akkorát változott a világ, mint korábban 100 év alatt. Az információ a neten keresztül, mint a cunami zúdul ránk. Mit jegyezz meg? Mi a fontos?

Középkortól vissza az antik időkig

Cyrus király minden katonájának a nevét tudta. Scipio minden római nevét ismerte. Charmadas kívülről tudta a görög irodalom szinte minden irományát. Hortensius egy egész napos aukció után felsorolta az eladott darabokat, árat, vevő nevét, helyes sorrendben. Seneca 200 vereset tudott kívülről első hallásra.

Kicsit hasonlít a jelenlegi helyzetünk az akkorira. Drága volt a papír. Kénytelenek voltak megjegyezni mindent. Ezért dolgozták ki a tanulási stratégiát és lett belőle tudományág.

Arisztotelész azt vallotta, hogy képalkotás nélkül nem megy a tanulás. Cicero, a híres szónok is többféle technikát alkalmazott. Különösen az asszociáció volt az oldala.

Szimonídész dolgozta ki végül a mnemotechnikát, mint tudományágat. Történt az, hogy egy hatalmas partit szervezett a palotájában. De leszakadt a tető és rajta kívül mindenki meghalt. Úgy tudta azonosítani a holtakat, hogy arra emlékezett, ki hol ült.

Mnemotechnikai eszközök

Most már el is árultam a hatékony tanulás mnemotechnikai alapelemeit. Képalkotás, asszociáció, Loci módszer ( helyhez kötés). Persze van még rengeteg. Attól függ, mit szeretnél megjegyezni.

Saját tapasztalatom, ami jelent már több száz embert, akik elvégezték a jobb agyféltekés tanulás tréninget, illetve a mindennapos tanításom szerint is, egyre nehezebb a képalkotás. Nem, nem vagyok meglepve. A képeket a jobb agyfélteke hozza létre. Sajnos mindent azonnal képben kapunk. A legjobb honlapok azok, melyek az utasításokat már nem leírva adják, hanem piktogramon. Vagy gondolj csak a legújabb FB jelekre, enjoy. A bal agyfélteke ha el is olvas valamit, nem lesz belőle kép. De van egy jó hírem. Visszaállítható a károsodás.

Mnemotechnika próba

Már 10 000 óránál többet tanulmányoztam a hatékony tanulás eszközeit. Bátran merem állítani, rajtam kívül nem sokan vannak akik ennyit tudnak róla. Örömhír, hogy tényleg működnek. Azt azonban tudnod kell, hogy mindig meg kell tanulni hozzá egy alapot. De ezek az alapok állandók. Egyszer kell megtenned és folyamatosan bővítheted. Megváltoztatja az életed. A mindennapokban is használhatod őket. Elképesztő mértékben fejleszti a memóriád.

Íme a legkönnyebb

Bevásárló lista. Ezt kell megvenned : banán, vaj, zsebkendő, tojás, kötöző zsinór, csoki, ásványvíz, tészta, kávé, tej.

Próbáld megjegyezni. Mennyit tudtál? Ha meg is vagy elégedve magaddal, ne feledd, ez még csak rövid távú memória. Mire odaérsz, a felét elfelejted. Vagy ismétled és ismétled míg odaérsz és úgy jársz, mint Móricka.

Most nézzük meg ezt mnemotechnikával. Először érintsd meg ezeket a testrészeidet.

lábfej, térd, comb, popsi, csípő, szív, ( jó ezt nem tudod :)) váll, nyak, száj, haj

Na még egyszer. Fejből. Ez az alap, amit tudnod kell.

Két alap mnemotechnikát alkalmazunk. Képalkotás és asszociáció. Minden mondatot ha elolvastál, vizualizáld. Maradj benne 3-5 mp-ig.

  • A lábad megcsúszik egy banánhéjon.
  • Vajjal bekened a térded porcát, hogy jól csússzon.
  • A zsebkendőből miniszoknyát varrsz, jó rövid, kilátszik a combot.
  • Ráülsz egy tojásra egy elegáns étteremben. Hallod ahogy széttörik. Érzed, hogy nedves lett a popsid.
  • A zsinórral kötöd fel a nadrágod, mert leesett, ott állsz bugyiban.
  • Szívből szereted a csokit.
  • Válladon viszed haza a 10 üveg ásványvizet. Nyomja, szúrja, égeti a súly.
  • Tésztából készült nyakláncot viselsz. Csörög.
  • Kávészemeket ropogtatsz, randi előtt. Ne legyen büdös a szád.
  • Hajadat tejjel mosod.

Most mondd vissza! Mit kell venned? Mennyit tudtál? Képzeld! Ez már a hosszú távó memóriádban van. Győződj meg róla. Sorold fel holnap is.

Miért hatékony tanulás a mnemotechnika

  • A csúszásveszély figyelmezteti az agyat. Vészhelyzet.
  • Kented már a térdet, mert fájt. Fájdalom erős emóció. Emlékszel arra, hogy a krémezés gyógyít, pozitív érzelmi emlék.
  • Varrsz egy miniszoknyát, mozgással jár. Ha szép a combod szívesen mutatod, kellemes érzés. Ha nem szép, el akarod takarni. Megkönnyebbülsz.
  • Tojás. Hasomló érzés, mint a banán.
  • Zsinór kötés. Megszégyenülés érzése és a megint a mozgásközpont aktiválása.
  • Ha szereted a csokit, eszedbe jutott a kellemesen lágy íze. Ízélmény, ha nem, akkor pont az ellenkezője miatt emlékezetes.
  • Váll. Fájdalom. Mindenki tapasztalta már, ha nehezet cipelt.
  • Lánc tésztából. Humor, jó hangulat, megsimized a hippokampuszt.
  • Kávé. Emlék egy kellemes randiról, szerelemről. Boldogságérzet felidézése. Talán még az első csók is eszedbe jut.
  • Tej, haj. Talán Cleopátra jutott eszedbe. Vagy a Forma 1. De pezsgő helyett tejjel locsolkodnak.

Szerző

A nevem Weitz Teréz. Bő három évtizedes német nyelvtanári, 20 éves nyelvvizsga előkészítő és 20 éves szinkrontolmács tapasztalatom alapján fejlesztettem ki az egyéni tanulási-nyelvtanítási módszeremet.