Hogy juthat ki a csávából a túlterhelt magyar diák?

 

Mi kell a tudáshoz? Hogy lesz valaki kreatív? Ha Magyarországon ma egy diák tényleg tud, az csak a szerencséjének köszönhető?

Mexikóban így tanulnak szőnyeget szőni

 

Hogyan tanulja meg a mexikói gyerek a szőnyegszövést? Nézi. Figyeli. Hogy csinálják a felnőttek? Minden mozdulatot, kéztartást. Majd lassan ő is csatlakozik. Csinálja. Tudja. Hozzáteszi a saját fejlesztését.

 

Kísérlet a sportolókkal

 

Olimpiára készülő sportolókat 2 csoportra osztottak. Az egyik csoportnak megemelték az edzését a másiknak közel 100-szor meg kellett nézni korábbi olimpiai bajnokok gyakorlatát. Megdöbbentette a kísérlet vezetőit, hogy mennyivel jobbak lettek azok, akik nézték a gyakorlatokat.

Az igazi tanulás úgy működik, ahogyan megtanultad például az anyanyelved, vagy akár a kerékpározást. A tükör idegsejtek másolnak. Másolták a szülőket, a társakat és azokat, akik felléptek az életed színpadára. Akiktől tanulni akartál.

 

Magyarországon nem lesz tudás a tanulásból

 

A magyar iskolában az kap ötöst, aki el tudja mondani. Minél pontosabban, annál jobb. Ha még előadói készsége van, az aztán a nyerő. Az lényegtelen, hogy a tanév végén, oh, milyen badarságot mondok! A témakör végén már csak 10%-ra emlékezik. A tudásod a szerencséden múlik. Ha van egy jó tanárod, vagy ösztönből érzed, hogyan lehet valóban tanulni, esetleg van egy tantárgy, ami baromira érdekel, akkor abból igazi tudást kaparhatsz össze magadnak.

 

A recepciós a fejedben

 

Mi történik az elmében, ha nem csak tanulni, hanem tudni is akarsz? Képzeld el, hogy van egy recepciós a fejedben. Megkapja az új infót és elindul megkeresni az agyadban, az hova tartozik. Vadiúj hálózatokat épít idegsejtek közt. Ha sokszor bejárta, begyakorolta, akkor onnan elvonulhat. Mint amikor tanultál kocsit vezetni. De ez idő! Megdöbbentően sok idő. Először minden mozdulatod tudatos volt. Most már nem kell a felügyelet. A tudatalatti irányítja.

 

Gondolkodás nélkül nulla a végeredmény

 

Ha átvesztek egy anyagot, akkor annak idő kell, hogy beépüljön. A recepciós időt kér, hogy a megfelelő mappába tegye. De úgy ám, ha kéred tőle az infót, akkor azonnal tudja, hol keresse. És itt nincs vége. Hisz ez még csak felidézés. Most kell jönnie a gondolkodás szakasznak. Összefüggések keresése, miértek keresése, sablonok felfedezése. Milyen más ismerethez van köze? Hogyan tudom használni az életemben?

 

Túl sok anyag, túl kevés idő

 

Neked erre a suliban nem adnak teret. Beleöntik az egyik órán az anyagot. A recepciós még rá sem mozdult, már jön a következő. Elhelyezni sincs ideje, nemhogy rágódni, beszélgetni, érvelni, ellen érvelni, azaz gondolkodni rajta! Mintha folyamatosan zabálnod kellene, és nem kap a gyomrod időt emésztésre. Mi a vége? Kihányod. Brrr. Azonban utána folytatnod kell a zabálást.

Összekötni különböző tantárgyakat? Ugyanmár! Pedig minden egy. Mindennek köze van a másikhoz. Elszeparáltan tanítani a törit, a magyart, a művészeteket? De még a reáltárgyaknak is köze van ezekhez. Miért akkor fedezték fel a szabályokat? Milyen társadalmi rendszer késztette a tudóst? Megláttatták veled a suliban?

 

A kreativitás tanulható

 

A kreativitás tanulható lenne. A tanulás, asszociáció. Amikor a recepciós megkeresi az összetartozókat. A kreativitás a biszociáció. Nincs új a nap alatt, elvén működik. Az össze nem tartozókat köti egymáshoz. Létrehozván egy teljesen újat. Meghökkentőt. Ha a fejedben sok a TUD, és kevés a LYUK, akkor van mit összekötni. Akkor lehetsz kreatív. De hol van a magyar diákok fejében sok TUD? Néhányuknak lehet. Ők a szerencsések. Nem az oktatási rendszerből szedték össze.

 

Az elme működésének alaptörvénye

 

A lehető legrövidebb idő alatt, a legkisebb energia befektetéssel tanulni. Az elméd azt tanulja szívesen, aminek értelmét látja. Minek látja értelmét? Amit használni tud. Az oktatás nem viszi el idáig a folyamatot. Nem mutatja meg, hogy mire lesz ez jó az életedben. Csak tölt, zúdíííííít. Mindenkire egységesen. Mindenkinek azonos tempóban.

Mit tudsz tenni?

Ne várd, hogy gyorsan történik majd valami az oktatásban. Neked kell lépned. Meg kell tanulnod dolgokat.

– Meg kell ismerned önmagad. Mik az erősségeid? Mit szeretsz? Mi érdekel? Azt kell még jobban nyomni. Nem a gyengéidet!

-Meg kell ismerned, hogyan működik az elméd tanulás közben. Akkor könnyebben elfogadod, mit miért teszel. Például mikor, hányszor ismételj. Felejtési görbe.

-Meg kell tanulnod használni mnemotechnikákat. Végtelen mennyiséget tudsz memorizálni.

-Meg kell tanulnod, tanulni. Értelmesen, gondolkodásra késztetve.

-Meg kell tanulnod időt beosztani, tanulási stratégiát megtervezni. Különben a technológia bezabál.

-Meg kell tanulnod az érzelmeiddel bánni. Legyen bármekkora a tudásod, ha ott és akkor nem tudod előhívni, amikor arra szükség van. Ha blokkolnak a félelmeid.

-Meg kell tanulnod eladni magad! Magad, a tudásoddal együtt. Hogyan prezentálj ütősen. Hangoddal, testbeszédeddel együtt.

-Meg kell tanulnod kreatívan gondolkodni. Tanulható!

 

Összenyomnak

 

Arra születtél, hogy kiteljesedj. Nagyra nőj. Megtaláld utad. Ebben az iskolarendszerben összenyomnak. Egyre kisebb, bizonytalanabb leszel. Sokan az iskolából kikerülve rátalálnak az útra. Az iskola után kezdenek el nőni. Találnak rá magukra, a MAG-ra. Mondom, sokan. Nem mindenki.

Lépj most! Emelkedj ki az átlagból! Kezdd már most! Minden perc számít.

Különben beolvasztanak, egy kaptafára faragnak. Gyere el a tanulás tréningre, ha nem futószalagon legyártott tucat darabbá akarsz válni. Rádöbbentelek a benned lévő csodára.

Tanulás tréning 14-18 éveseknek >>