Jó memória és a kor nem ellentmondás

Önbeteljesítő negatív mantrák

 

Nem jó az emlékezetem.

Nem tudok neveket megjegyezni.

Képtelen vagyok számokra emlékezni.

Egy bizonyos kor után már nem megy a tanulás.

A tanulás megerőltető.

Rossz a rövid távú memóriám.

A képesség a génekben rejlik, nincs mit tenni.

Eddig sem ment, ezután sem mehet.

Az én koromban ez már lehetetlen.

Öreg vagyok én már ehhez

 

Tégy egy önvizsgálatot. De komolyan. Ezen mondatok közül melyek azok, amelyeket ki szoktál mondani? Szinte automatikusan kiszökik a szádból, ha valami nem megy? Bele sem gondolsz, hogy milyen hatást érsz el vele. Feladod a célodat. Legyen akár nagy, hogy megtanulsz egy nyelvet, vagy kicsi, hogy megjegyzed az új szomszédod nevét. A mondattal felmented magad a felelősség alól. Ja, nekem ez nem megy! Soha nem is ment. Most, hogy öreg vagyok már főleg nem. Kvázi, nem kell érte semmit sem tennem. És tudod mi a legnagyobb gáz? Ki sem kell mondanod. Beleégett a tudatalattidba, s rejtve irányítja tetteid.

Honnan a csudából vetted és azonosultál ezekkel a gondolatokkal? Tapasztalati úton szerezted őket. Valamikor nagyon régen. Talán kisgyermek korodban. Van, amelyeket magad hoztál létre. A téged körülvevő kultúra is bélyeget ragasztott Rád.

Szólásaink is megerősítik az önromboló gondolatokat

 

Ami nem megy, azt ne erőltessük.

Amit Jancsi meg nem tanult, nem tudja azt János.

Nehezen tanul a vén ökör.

Tanulj tinó, ökör lesz belőled.

A tudatalattid irányít

 

Mit értettem az alatt, hogy a tudatalatti rejtve irányítja tetteid?  Azt gondolod, hogy a tudatos éned határozza meg a tetteid. Nagyon nem! 95%-ban a tudatalattidban eltárolt emlékképek, hiedelmek határozzák meg cselekedeteid, érzelmeid, jellemed. Ezt vizsgálta Ellen J Langer a Harvard Egyetem kutatója.

40 után nem megy úgy a tanulás

 

Ma már tudjuk, hogy az idegsejtek nem halnak el a kor előrehaladtával. Sőt újak is keletkezhetnek, ha teszünk érte. Vagyis újat tanulunk. Érdekes módon az él a köztudatban, hogy 40 az a kor, amikor lefelé hanyatlik az elménk.

Bebizonyították, hogy idősebb korban is bármit meg lehet tanulni. Ezt mondja a tudatos éned. Vajon tényleg ez lesz a meghatározó? Eszerint fogunk viselkedni? Azt kiáltjuk: Ja, ha ez igaz, akkor 50-60 felett is bármit megtanulhatok, amit szeretnék. Éppen úgy, ahogyan a fiatalok! Hajrá, gyerünk! Hát tudjuk, hogy ez baromira nem így van. L

A kínai és siket öregek fej-fej mellett a fiatalokkal

 

Langer 3 csoportot hozott létre teljesen más kultúrkörből. Az első csoportba 30 kínai került. A másodikba 30 siket amerikai. A harmadikba átlag bostoniak. Mindhárom csoportban fele-fele arányban volt 15-30 éves és 59-91 éves.

A feladat. Képeket mutattak nekik emberekről, 5 mp-ig.  Jól meg kellett figyelni őket. Közben egy jellemző dolgot mondtak az illetőről. Pl.: Minden nap úszik. Természetesen a siketeknek jelnyelvvel tolmácsolták.

Mit gondolsz, mi lett az eredmény?

A fiatalok teljesen egyformán szerepeltek minden csoportban. Az idősek közt egetverő különbség született. A kínai és a siket idősek teljesítménye megegyezett a fiatalokéval. A bostoni átlag amerikai idősek alig emlékeztek néhány emberre.

Mi az oka a jelentős különbségnek?

 

Kínában nagyra becsülik az időseket. Róluk csak pozitív gondolatok élnek. Nem degradálják le őket. A siketek pedig nem „hallották” azt a negatív hiedelmet, miszerint a korral együtt jár a feledékenység. Hisz ilyet jelnyelvvel nem tolmácsolnak.

Nos, láthatod, hogy a tudatalattiban meggyökerezett gondolatok szabják meg tetteid, sikereid.

Hogyan lehet a negatív hiedelmeket letenni?

 

Az alaptörvény most is működik. A sötétséget nem lehet lekapcsolni. Fényt kell gyújtani, ami kioltja a sötétet. Lefordítva. Azt a hiedelmet, miszerint idős korban nem megy a tanulás, nem tudod kioltani. Simán csak állj neki, tanulj. A tapasztalati úton szerzett tévhiteket csak és kizárólag tapasztalati úton lehet felülírni.

 

Szerző

A nevem Weitz Teréz. Bő három évtizedes német nyelvtanári, 20 éves nyelvvizsga előkészítő és 20 éves szinkrontolmács tapasztalatom alapján fejlesztettem ki az egyéni tanulási-nyelvtanítási módszeremet.