Lozanov nyelvtanulási kísérlete
Lozanov bulgár pszichiáter az szuggesztió orvosi hatékonyságából indult ki. Kíváncsi volt arra, hogy a nyelvtanulás is lehetne e gyorsabb és hatékonyabb a hagyományos biflázós módszernél. 60 önkéntest hívott össze. Különböző végzettségű, intelligenciaszintű diákokat. Volt köztük pszichiátriai kezelés alatt álló is. Egy átlag ember nyelvtanulási sebessége 40 szó/ nap. Lozanov 6 hétig kísérletezett. Első lépésben sikerült 3 óra alatt 150 francia szót megtanulniuk. Majd csoportokban dolgozott tovább. 15 tanuló került egy csoportba. 500 szót tanultak meg egy nap alatt. Nem állt meg itt. 12 önkéntessel folytatta a munkát. Ők már 1000 szót memorizáltak egy nap. Növelték a mennyiséget. 1800 majd 3000 szó/napra. Hazaküldte a kísérleti alanyokat azzal az utasítással, hogy nem szabad foglalkozniuk a nyelvvel. 6 hónap múlva ellenőrizte mennyi maradt a hosszú távú memóriában. 69%. Egyszeri ismétlés után újra 98%-ra ugrottak vissza. 1966-ban publikálta az eredményeket.
A Lozanov féle nyelvtanulási kísérlet lebonyolítása
Laboratóriumban dolgoztak. A tanulókra elektródákat kötöttek. Fejre, szívre, szájra. Kamera pásztázta a termet. A tanárok viselkedését és annak hatását a diákokra. Ha a legapróbb negatív érzelmet jelzett a diákok teste, akkor azt jelezték a tanárnak.
Lozanov nyelvtanulási elve
Ha a tanulásra gondolunk akkor ezek a kulcsszavak jelennek meg tudatunkban. Nehéz, félek, unalmas, képtelen vagyok, feladatteljesítés, konfliktus. Pedig 3 éves korig a tanulás rakétasebességgel történik. Mikortól kezdődik a negativitás felé fordulás és miért?
A bal és jobb agyfélteke feladata a tanulásban
A bal félteke a racionális, elemző, humortalan. Ott megy végbe az írás, olvasás számolás. A bal félteke mondja, hogy képtelen vagy rá. Ha megkérdeznéd a bal feled hogyan jegyezz meg dolgokat azt mondaná: Ismételd, ismételd, ismételd. És valóban megjegyzi, de csak rövid távra értelem nélkül. Mert ez csak egy aprócska előszoba, ahol heten férnek el. Ha megtelt a helyiség, az új kiszorítja a már bent lévőt. Hacsak nem tetted át a nagyszobába. A hosszú távú memóriába.
A jobb féltekében vannak az érzelmek, játékosság, humor, intuíció. Látja a színeket, formákat, képeket. A megértés központja. Összeépíti a részeket egésszé. Optimista. Ha megkérdeznéd jobbik feled, mondd mit tegyek, hogy emlékezz, azt mondaná: Adj képeket és én összekapcsolom értelemmé. Végtelen a tárolókapacitásom. Örökre el tudom helyezni.
A szuggesztopédia a tanulási folyamatba bevonja a jobb féltekét. Ezért tanulsz gyorsabban és emlékszel tartósan. (Klimes 1981) Összecsatolja az érzelmeket és a logikát, a tudatos és tudatalattit folyamatokat. (The Seven Laws 2009) Ezzel a módszerrel lehet az önkorlátozó hiedelmeket lebontani, gátlásoktól megszabadulni, lámpalázat leküzdeni. Az ember kapacitásának 15%-át használja. A Lozanov módszerrel ez a hatékonyság 50-szer több lehet. (Tepperwein 1992)
Így tanította Lozanov a kurzusain
- A legeslegfontosabb a fizikai, lelki ellazulás. 4 napig gyakorolták a lazítást. A domináns kéz ellazításával kezdték és haladtak végig minden testrészen. A szellemi ellazuláshoz színeket képzeltek el meghatározott sorrendben.
- Vizualizálás. Elképzelték, hogy mindaz, amire vágynak, már megvalósult. Pszichokibernetikát alkalaztak. (Mi ez? Énkép megváltoztatása https://hu.scribd.com/doc/92861809/Maxwell-Maltz-Pszichokibernetika
- Ritmikus légzés. Kétféle ritmusban kellett lélegezni. Felkészülés: 4mp belégzés- 4mp szünet- 4mp kilégzés. Tanulás közben: 2mp kilégzés- 2mp belégzés- 4mp szünet. Miért? A négy negyedes ütem a nyugalmi pulzus üteme. A tanulás azért gyorsul fel, mert a lassú pulzussal növekedik a koncentráció és az agy kellő mennyiségű oxigénhez jut.
- Zene. Négynegyedes barokk zenéket alkalmazott. A zene segíti a szellemi ellazulást, éber állapot megőrzését, optimális felfogóképességet. Bach, Händel, Vivaldi, Telemann zenéit javasolta.
- Az idegen szavakat a tanár felolvasta. 1. normál hangerővel 2. suttogva 3. felszólító hangon.
- Ismétlő szakaszok és aktiválás. Nagyon érdekes módszert talált ki a kikérdezés vagyis aktiválás fázisához. Egy más személyiséget választottak maguknak a tanulók. Kik szeretnének lenni. Ezzel el tudták fogadni, hogy szabad hibázni.
Milyen zenéket alkalmazott Lozanov
A barokk zene előtt ezek a zenék szóltak:
- Brahms hegedűverseny D-dur
- Csajkovszkij zongoraverseny B-moll
- Beethoven zongoraverseny Nr.5 Es-dur
A tanuláshoz pedig : http://karrierkod.hu/blog/gyors-es-hatekony-tanulas-zenevel-3
Mit tudsz felhasználni a Lozanov féle nyelvtanulási módszerből
Mindig lazítással, relaxálással kezdd a tanulást.
Hangolódj zenével a tanulásra.
Szóljon a megfelelő háttérzene amikor tanulsz.
Ha visszamondod a megtanultakat, képzeld azt, hogy más valaki vagy. Ez legyen konkrét személy. Csinálj úgy, mintha….
Lozanov elindított egy másfajta hozzáállást a tanuláshoz. Sok tudós foglalkozik ma is az alternatív módszerekkel. Paul Scheele a villámolvasás atyja 14 évig volt Lozanov tanítványa. The Sheven Laws kutatási területe : Reservopädie ( tartalék kihasználása). A kutatási eredmények azt támasztják alá, hogy a stressz és elvárásoktól mentes tanulási folyamat végeredménye 50-szer jobb lehet, mint amit most teljesítesz. Akár iskolában, akár a munkádban. Éppen úgy, mint 3 éves korod előtt.