A memória fejlesztése
Nincs rá szükséged. Jó az emlékezeted. Tedd próbára.
Ha úgy tapasztalod, hogy rossz a memóriád, ne hidd el, amit gondolsz magadról. Minél több időt töltöttél iskolában, annál több mindent kell elfelejtened. Annál szokatlanabb, amit mutatok. S hogy ez mennyire igaz?
Egészen konkrét példával szolgálhatok. Volt nálam egyéni képzésen egy anyuka, két kislányát hozta. 9 éves, 13éves, és ő 30 felett. Memotechnikákat tanultunk, ami annyit tesz, hogy őrült extrém képeket kellett elképzelni és azokat egymásba fűzni.
Mit tippelsz, kinek ment a leggyorsabban? A 9 éves olyan gyorsan jegyzett meg és mondott vissza 40 szót első hallás után, hogy sem a tesója, sem az anyuka nem győzték vele a tempót.
Szóval már érted, mit jelent az, hogy az iskola rontja a memóriát?
Nem a memóriád a rossz, hanem a memorizálás módja
Az agyad asszociálva gondolkodik, és nem lineárisan, ahogyan az iskolában erre kondicionáltak. Mindent szép libasorban, az oldalak, leckék, bekezdések, sorok, szavak. Totálisan ellene megy az agyműködésnek. Elfelejted szinte azonnal.
Pedig sokkal többre emlékezhetnél, mint hiszed. Eléred-e a tudatalattidban eltárolt tudást? Lineáris biflázással lehetetlenségre vállalkozol.
Meg kell tanulnod újra gondolkodás- folyamban emlékezni.
Három gyakorlatot csinálj végig, és meggyőződhetsz arról, milyen jó a memóriád.
- Memória fejlesztő gyakorlat
Mondok egy szót. 60 mp-ig írj le minden szót, ami utána eszedbe jut róla. Nincs rossz megoldás! Fontos, hogy írj! Majd húzz egy elválasztó vonalat, és folytasd még 60 mp-ig, vagy ameddig kedved van.
A szó: ÖNTÖZŐKANNA
- Memóriafejlesztő gyakorlat.
Tíz szót látsz, olvasd el egyenként, és írd le azt a szót, ami arról eszedbe jutott.
lámpa
liba
szív
kert
mászik
temető
tojás
nagymama
vidámpark
béka.
Csinálj valami mást. 1-2 óra múlva vedd elő a fenti listát, és írd le megint azokat a szavakat, amiket korábban lejegyeztél.
- Memória fejlesztő gyakorlat
Emlékezz jobban! Ne azt jegyezd meg, amit meg akarsz jegyezni, hanem azt, ami arról eszedbe jut.
A fenti két példa azt mutatta meg, hogy az agyad asszociálva gondolkodik. Sajnos ezt mindenhol figyelmen kívül hagyják, és áttanítottak egy agyműködéssel totálisan ellenkező tanulási módra.
Hogyan csináld? Néhány egészen konkrét példa a mindennapjaimból.
Hogyan memorizálok a mindennapokban?
Nézek egy sorozatot, sok évet, sok részt. Így jegyzem meg hányadik résznél tartok:
Negyedik évad, 6.rész. A számokhoz van egy képem, amit én találtam ki, a Jobb-bal jobban című könyvemben megtalálod.
4= hajó
6= dobókocka
A Balatonon látom, ahogy egy konkrét hajó visz egy óriási dobókockát.
Második példa:
Túrógombócnál mindig elfelejtettem az arányokat. Négy tojás, 2 dl gríz. Megint a számok képi formája segített.
4= hajó,
2= hattyú
A hajóban négy tojás ül, konkrétan látom, hogy hol ülnek, mit csinálnak, majd jön egy hattyú és kicsipegeti a tojásokból a sárgáját és túrógombócot kaksizik.
Harmadik példa:
Neveket megjegyezni. Ne a nevét akard megjegyezni, hanem azt, ami róla eszedbe jut. Kriszta, kereszt.
Negyedik példa:
Könyv szerzője, írója. Dragomán György: Máglya.
Dragomán nekem sárkány jutott eszembe, a sárkányt máglyán elégetem.
Igen, az asszociatív gondolkodást újra kell tanulni. Azért újra, mert egykor tudtad, csak elfelejtették veled.
Mire lesz szükséged? Élénk képzelőerőre. Igen, ERŐ.
Legközelebb olyan gyakorlatokkal jövök, amivel a kreativitásod, fantáziád újraindíthatod.