Én ezt nem tudom megcsinálni, megtanulni. Nem vagyok rá képes. Nem vagyok elég jó. Akinek nincs önbizalma, a töredékét sem fogja hozni a lehetőségeinek.
Gyermekkor
A barátnőm kislánya 1. osztályos volt. Csilla, kis ducika lányka. Borzasztó magabiztos, minden versenyen elindult. Ének, versmondó, mesemondó, még tornaversenyen is. Egy énekverseny előtt találkoztunk, és ő be akarta nekem mutatni a dalt, amivel indul. Arra számítottam, hogy biztosan gyönyörűen énekel. De nem így volt. Egyetlen hang sem volt a helyén, ám ő fülig érő szájjal meghajolt és így szólt:
– Ugyan milyen ügyes vagyok? Biztosan nyerni fogok.
Tanácstalanul néztem anyukára, ő is hallotta, de nem akarta lebeszélni a kislányt, mert ha ennyire magabiztos, azt nem szabad tőle elvenni.
Azóta a kislányból nagylány lett, annak a gyermekkori magabiztosságnak a csírája sem maradt. Bizonytalansága testtartásán, tekintetén és beszédén is átüt.
Nem születünk kishitűnek. Ha az óvónéni megkérdezi a kicsiket, hogy ki a legokosabb, mindenki felteszi a kezét.
Hova és hogyan tűnik el az önbizalom?
Család
Önértékelés, önbecsülés, önbizalom. Nem rokon értelmű szavak. Az önértékelés a múlt. Múltban begyűjtött tapasztalatok és azok által keltett érzelmek emlékbankja. Kezdődött azzal, amikor anya azt mondta:
Neked ez még nem megy. Kicsi vagy még ehhez. Te ezt még nem tudhatod. Majd, ha nagyobb leszel.
Ezek a mondatok a legkorábbi és legmélyebben elvetett magok. A kishitűség tanult viselkedés.
0-3 éves korban kitől tanultál? Elsősorban anyától. Ha azt láttad, hogy anyukád félős, nem magabiztos, akkor lemásoltad azt a viselkedést. Nem tehettél mást.
Iskola
Az iskola első 2 éve nagyon meghatározó. Milyen élményeket gyűjtöttél? Hogy ment az olvasás, a számolás? Milyen volt a tanító néni? Hitt benned? Pygmalion effektus. Hasonlítottak az elvárt normához. Ekkorra itt és itt kell tartani, függetlenül attól, hogy nem egyszerre fejlődik minden gyermek.
Hasonlítottak máshoz az osztályban. Te is hasonlítottad magad. Volt, akinek gyorsan ment minden? Hát persze. Máris kevesebbnek érezted magad. A hasonlítás máshoz, az verseny, amiben van győztes és van vesztes. Vesztesnek érezted magad, ha volt tőled jobb.
A barátnőm kislánya, akinek az anyukája rendkívül magabiztos, azt tanulta el tőle. Csakhogy ezeken a versenyeken kiderült, hogy nem ő a legjobb. Sőt! Ki is nevették. (Sírdogálva mesélte el nekem.) Begyűjtött egy halom fájdalmas csalódást. Anyuka jót akart, bíztatta, mennyire ügyesen énekel.
A realitás talaján kell maradni. A középút a helyes út. Nem alábecsülni és nem túlbecsülni. Csilla szembesült az énekversenyen azzal, hogy ő nem is tud énekelni, tehát anyuka őt becsapta.
A tudatalatti hatalma- önértékelés
Mennyi ilyen rossz élményed van a tudatalattidban? Mai divatos kifejezéssel, mennyire sérült a belső gyermek? Nem tudod, hisz a tudatod alatt van. Belekerülsz egy szituációba, szinte mindegy milyenbe, ez a gomb/trigger bekapcsol, és máris jön a game over.
Térjünk vissza Csillához. Sem az énekléssel, sem a mesemondással, sem a tornával nincs dolga az életben. Valamivel van. Valamiben mindenki tehetséges. A Teremtő útravalóul a hátizsákodba beletette a hamuba sült pogácsát, adottság formájában.
Az, hogy nem derül ki, mi ez, az oktatási rendszer hibája. Ugyanis mindenféle rendszer azt nézi, mi jó neki, nem azt, mi jó az embernek. A szülő pedig vakon követi a rendszert, abban kell jónak lenni, amit a rendszer elvár.
Szóval 14 éves korodra egész gyűjteményed van arról, hogy mihez vagy hülye. Az önértékelésed a múltadban megalapoztad, ebből gazdálkodsz és határozod meg az önbecsülésed.
Önbecsülés és önbizalom
Az önbecsülés a jelen. Most mennyire becsülöd magad? A múltbéli élményeid, azok keltette érzelmek, amik fájdalmasak, adják meg az önbecsülésed mértékét. A kettő együtt pedig kihat az önbizalomra, ami a jövő.
Nekem ez nem fog menni.
Nem tudom megtanulni.
Félek mások előtt beszélni.
Nem tudok nyelvet tanulni.
Tengernyi önkorlátozó hiedelemmel él mindenki. Mint mondtam, valamiben mindenki tehetséges, lehet egy, de lehet akár öt dolog is, amivel dolga van az életben. Ahhoz viszont tanulni kell. Az sem árt, ha nyelvet is tudsz.
Azonban soha nem tanítottak meg tanulni. Valakinek összejött, mert ösztönből rájött. A többség maradt a magolásnál, ami annyit ér, mint halottnak a csók. Ma tudod, holnapra elpárolog. Ebbe most nem megyek bele. Ha kíváncsi vagy, hogy kell tanulni, akkor olvasd el a könyvemet Jobb-bal jobban Két féltekés tanulás örömmel.
Olyan vagy ma, amilyen a múltad, s a jövőd is ilyen lesz
Sőt még rosszabb, mert nap mint nap újabb és újabb kudarcokba sodródsz, avagy egyre hülyébbnek érzed magad. Hacsak nem változtatsz rajta.
Mielőtt a gyakorlatokat bemutatom, tudnod kell még valamit. A nekem ez nem megy meggyőződésednek van ám előnye. Mi ez az előny? Mivel neked nem megy mondjuk a nyelvtanulás, akkor felmented magad. Hisz nincs nyelvérzékem, ezért nem kell vele bajlódnom.
A tanulás jó esetben gondolkodás. A gondolkodás fogyasztja a legtöbb energiát.
Gondolkodás = munka.
Nem tudom = nem akarok energiát fektetni bele.
Hiányzik ez neked? Nem egyszerűbb felmenteni magad? Megszabadulsz a munkától és a stresszhormonoktól is, amitől baromi rosszul érzed magad. Nem jobb felmenni az Instára helyette? Azonnal jutalom bonbonokat kapsz szorongás helyett.
Önbizalomnövelési gyakorlatok
Üss vagy fuss, vagy válj tetszhalottá, azaz blokkolj le. Bizonyára hallottál már erről a biológiai folyamatról, de részletesen is bemutatom ebben a videóban. Érteni fogod. Azért jó látva megérteni, mert könnyebben le tudod állítani, amikor beindul.
- Gyakorlat
Tudatosítás. Vedd észre a nem tudom, nem vagyok rá képes….. gondolatot. Ne hagyd elburjánzani. Szólítsd meg az egód.
– Drága egóm, tévedsz! A múltból következtetsz. Mi kell neked ahhoz, hogy együtt meg tudjuk csinálni?
Válaszolni fog.
- Gyakorlat
Ha valami túl bonyolult, szedd darabjaira. Légy türelmes, ne engedd, hogy az egód beléd rúgjon. Mondd neki:
-Nyugi van. Még lassan megy, most építem a tudáshálót.
- Gyakorlat
Vizualizálj. Nem hiszel benne? Most is ezt teszed. A kudarcokat a múltadból újra levetíted. Lejárt lemez. Kell ez neked? Vetíts újat. Jót. Dopamint fogsz termelni. Bizonyítékok garmadát tudjuk felsorakoztatni, arra, hogy a vizualizálás működik. Hozok neked két példát.
Nathan Sharansky amatőr sakkozó volt. Kilenc évig a szibériai fogságban fejben sakkozott. Mikor kijött, legyőzte Gary Kasparovot.
Orosz tudósok olimpiára készítették a sportolókat. Négy csapatba osztották őket.
1.csapat: csak edzett
2.csapat: 25%-ot vizualizált
3.csapat: 50%-ot vizualizált, 50% edzett.
4.csapat: 75%-ot vizualizált, 25% edzett.
A 4. csapat hozta a legjobb eredményt.
- Gyakorlat
Csinálj úgy, mintha… A vizualizálás egy válfaja. Legyen példaképed, akit nagyon-nagyon jól megfigyeltél, és csinálj úgy, mintha te ő lennél. Ilyenkor még a testbeszéded, a hangod is hasonlítani fog. Saját szememmel tapasztaltam diákjaimnál. Mondtam, hogy utánozzanak engem. Utánoztak, és 25-30%-kal is jobb lett a németül beszélgetésünk.
- Gyakorlat
Félelem leküzdése. Gorillázz. Tárd szét a karod, dobbants, lépj és üvölts, mint egy feldühödött gorilla. Rezgést keltesz belül, ami nem más, mint energia. Nem véletlenül mantráznak. Visszahat a lelkedre, elmúlik a félelmed. Bátornak, erősnek érzed magad.
Tényleg magabiztos akarsz lenni? Önbizalmat akarsz?
Rajtad múlik, az akaratodon.
Valamit megtenni akarattal lehet, de akarni akarni, nem lehet.