A Lozanov-módszer, avagy szuggesztopédia

1995-ben Münchenben vettem részt a Goethe Intézet által szervezett, hosszabb továbbképzésen. Ott találkoztam először a Lozanov -féle tanítással. Egy tanítványa tartott nagyon részletes előadást a módszerről. Bevallom, akkor számomra teljesen abszurdnak és hihetetlennek tűnt. Ma viszont már tudom, hogy az ember képes arra, hogy relaxált állapotban tanulva tízszer-százszor gyorsabban tanuljon, mint éber állapotban.

Elővettem az akkori anyagot és most közkinccsé teszem.

 

Gregori Lozanov

 

Bolgár orvos, pszichoterapeuta, a szuggesztopedia megalkotója. Az 1960-as években foglalkozott a hipermnéziával. Ebből eredt az ötlete, hogy lehetne a tanulásban hasznossá tenni ezt a képességet. Rákattant az ízére. Kísérletezni kezdett azzal, hogyan lehet hipnózisban tanulni. Elutazott Indiába, hogy a jógi mesterek módszereit megismerhesse. Ezek után született meg 1971-ben a szuggesztológia, Lozanov fő műve. 1979-ben angolra fordították és bemutatták az USA-ban az UNESCO kongresszusán.

 

Amerika nyitott volt Lozanov módszerére

 

Sorban jelentek meg a szuggesztopédia módszerei a tanulásban. A szuggesztopédia lehetővé teszi a tanulási folyamat felgyorsítását. Minden érzékszervet bekapcsolja a tanulásba.

1980-as évektől a szupertanulás Európában is eljutott, különösen az idegennyelv-tanulásban kezdték alkalmazni. Sajnos nem lett eredményes, mert Lozanov alaptéziseit figyelmen kívül hagyták. Azonban multicégek hihetetlen eredményeket értek el vele, pl. Audi, Xerox, IBM. Nem csak nyelvtanulásban, hanem szakmai téren is bevetették.

Néhány iskola is alkalmazni kezdte, összevegyítve az NLP-vel és a Mind- mapinggel.

 

 

Agybarát tanulás, avagy az agyműködéshez illeszkedő tanulás.

 

Mivel behatóan foglalkoztam a módszerrel és ma már tudom, hogy az ember memóriája messze meghaladja azt a képességet, amit hiszünk róla, ezért a Lozanov-módszer néhány elemét én is beépítettem a saját stratégiámba.

 

A Lozanov módszer elemei a tanításban.

 

A környezet

Ahhoz, hogy a tanulás hatékonyabb legyen, nem csak a tanulásban közvetlenül résztvevő agyi területet aktiválta, hanem a perifériát . A tanterem fontos. Fotelek, virágok, képek, fotók a célnyelvi országról.

 

A tanár nem kell, hogy tanár legyen

A tanár lehet művész, terapeuta, színész. Képes a tudatalattira hatni hangszínével, intonációjával, arckifejezéssel, öltözetével. Szakmai magabiztosság jellemzi, amivel pozitív vezetőként aktiválja a kihasználatlan potenciált, kioltja a negatív meggyőződéseket. Soha nem direkt korrigál. Feszültségmentessé teszi a tanulást. A tanulás örömét őrzi meg a kölcsönös elfogadással. Csoportmunkában aktiválja a megtanultakat.

 

Zene

Támogatja a testi és mentális ellazulást. Lozanov, Beethoven, Mozart, Csajkovszkij zenéit alkalmazta. Hatvanas metronómszámú barokk zene gondoskodott a háttérben a tanulásról. A modern, szórakoztató zene pedig a fantáziaképek integrálását segítette.

 

Megfelelő mértékű feszültség

Az alfa és az éber állapotot állandóan változtatta. Mentális és fizikai lazítás volt a kiindulópont. Arra törekedett, hogy az önbizalom és az önértékelés magas szinten maradjon. A tanuló minden percben érezze jól magát. Egy tanulási szakasz frissen, elégedetten, energikusan és pozitív élményekkel záruljon.

 

A tanulás felépítése:

koncentrálás,
energetizálás,
motiválás,
feldolgozás,
koncert,
aktiválás,
alkalmazás
integrálás.

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
Nyomtatás