Barion Pixel
Oktatasi Valsag

Az oktatási rendszer halott, vagy talán sosem volt élő?

Láthatatlan tanmenet

 

Tanuld meg kívülről!
Nyomd el az ellenérzésed!
Mondd fel jutalomért cserébe!
Jó eredménnyel karriert építhetsz!
Jól keresel, amiből hitelre vehetsz Teslát, márkás cuccokat, és lesz pénzed a szád vagy a tested felpumpálására.
Ezekkel talán elnyomhatod a boldogtalanságod.

Ez a láthatatlan tanmenet: a megfelelés, az engedelmesség, a boldogtalanságba csomagolt siker illúziója.

 

 

Az állam a gépezet, ami fogaskereket gyárt

 

Az állam célja, hogy az állampolgár egy fogaskerék legyen a gépezetben. Egy tégla a piramis alján. Lenyomva, betörve.
Az autoriter nevelés már óvodában elkezdődik: kötelező óvoda, kötelező iskola.

Ha a gyerek tiltakozik? „Le kell nyugtatni” egy kis pszichodroggal.
A lehető legkorábban kell kialakítani az alárendeltség érzését minden sejtben.

És persze arról, hogy valójában ki irányítja az államot és a politikusokat, most nem is beszélünk…

 

 

A tanár a rendszer foglya

 

A tanárnak nincs esélye változtatni.
Előírás van, amit szigorúan követnie kell, mindent dokumentálva.
Húsz-harminc év tanítás után még azt is bizonyítania kell, hogy alkalmas-e tanítani.

Ő is ketrecben van. Mivel ő maga is így nevelődött, sokszor elképzelni sem tudja, hogy lehetne másképp.

Persze akadnak még igazi tanítók – mint régen, akikből tudósaink, feltalálóink, művészeink születtek.
De mennyi van belőlük ma?

És mit mond a tanár?

A gyerekek közti különbségek kezelhetetlenek.

A képességeik messze elmaradnak a 15–20 évvel ezelőttitől.

Nem tudnak koncentrálni.

A beadandót ChatGPT-vel íratják meg.

A tanárnak nincs tekintélye.

 

 

A szülő a rendszer kényszerpályáján

 

„A gyerek nem szeret tanulni.” – mondja.
De vajon ő szeretné, ha neki kellene?
Szeretné, ha elkezdené a munkát, és 45 percenként leállítanák egy csengővel, hogy azonnal másba fogjon?

A szülő mégis ezt mondja:
„A suli jó. Tanulj, mert okos leszel, és jól keresel majd. Csak bírd ki, én is kibírtam.”
„Az életnek tanulsz. Jó életed lesz.”

De amikor a gyerek hazajön az iskolából, mit lát?
A szülők diplomások, mégis halálra gürizik magukat, idegesek, nincs idejük, türelmük rá.

A szülőnek kötelező leadnia a gyerekét óvodába vagy bölcsődébe.
Nincs más választás. Egy fizetésből megélni nem lehet, az infláció elszabadult.

 

 

A gyerek a rendszerben elveszett főszereplő

 

Ő a főszereplő.
Mit tud és szeret a legjobban, hosszú ideig? Mozogni és játszani.

Mit tesznek vele a felnőttek?
Hatévesen arra kényszerítik, hogy egész nap üljön, olyat tanuljon, ami nem érdekli, vagy amire még nem érett.
Minden hatévestől ugyanazt, ugyanúgy várják el. Nem képes rá? Jöhet a Ritalin.

Pedig a gyerek, ha szabad, kíváncsi.
Mindenbe bele akar kapcsolódni: „Én is! Én is!”
Kérdez, újra meg újra: „De miért?”

És mit teszünk? Bekényszerítjük egy centralizált intézménybe, ahova kötelező járnia.
Illegális lett a magántanulás. Hallod ezt? Illegálisan akarnak egyesek tanulni!

Kinek rossz ez? A szülőnek, a tanárnak, a gyereknek. Mindenki szenved.
Aki változtatni akar, azt letörik.

 

 

A rendszer, a kollektív ketrec

 

Mindenki bilincsben, ketrecben.
Újra elmondom: mindenki ebben nőtt fel.
Nem ismernek mást. Az oktatás száz éve nem változott.
Vagyis de: van már digitábla.

De amikor az oktatást kihúzzák a konnektorból, az állam működését is kihúzták.

 

 

Megoldás az az iskola, ahova örömmel mennének a gyerekek

 

Elérni, hogy a gyerek örömmel menjen iskolába.
Hogy pénteken azt mondja:
„Már megint hétvége? De kár.”

Amikor szakértők vitáznak arról, milyen legyen a jó iskola, pont a gyereket nem kérdezik meg.
Pedig ő pontosan tudja: akar tanulni.
Örömmel, ha olyat tanulhat, amit az életben használni tud.

Sőt, szavazati jogot kérne.

Az átmenetnek finomnak kell lennie.
A kötelező tananyagot fele vagy akár negyed annyi idő alatt is meg lehet tanítani jó módszerekkel.
A fennmaradó időt lehetne sportra, zenére, művészetre, pénzügyekre, barkácsolásra, újrahasznosításra, önellátásra, egészségre, meditációra, önismeretre fordítani.

Honnan a jó módszerek?
Az indiaiak erősek matekból.
A svédek nyelvekből.
Tanuljunk tőlük.

Az agybarát tanulásmódszertan évtizedek óta kész. Csak használni kellene.

 

 

Zárszó

 

Ez a generáció már nem hajlandó döglött lovon lovagolva úgy tenni, mintha haladna.
Ha az állam ezt nem veszi tudomásul, az nemcsak mindenkire káros, hanem a világ legnagyobb ostobasága is:
a mesterséges intelligencia korában döglött lovon lovagoltatni.

👉 Ha te is érzed, hogy valamit nagyon át kell alakítani, oszd meg ezt az írást, hogy minél több szülőhöz és pedagógushoz eljusson.
Mert a változás rajtunk múlik.

 

#oktatás #iskolareform #tanulásmódszertan #agybaráttanulás #oktatásijövő #szülők #tanárok #gyerekek #önismeret #21századioktatás #mesterségesintelligencia #ébresztő #rendszerhiba #oktatásváltozás #weitzterez

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
Nyomtatás
Weitz Teréz
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.