Láthatatlan tanmenet
Tanuld meg kívülről!
Nyomd el az ellenérzésed!
Mondd fel jutalomért cserébe!
Jó eredménnyel karriert építhetsz!
Jól keresel, amiből hitelre vehetsz Teslát, márkás cuccokat, és lesz pénzed a szád vagy a tested felpumpálására.
Ezekkel talán elnyomhatod a boldogtalanságod.
Ez a láthatatlan tanmenet: a megfelelés, az engedelmesség, a boldogtalanságba csomagolt siker illúziója.
Az állam a gépezet, ami fogaskereket gyárt
Az állam célja, hogy az állampolgár egy fogaskerék legyen a gépezetben. Egy tégla a piramis alján. Lenyomva, betörve.
Az autoriter nevelés már óvodában elkezdődik: kötelező óvoda, kötelező iskola.
Ha a gyerek tiltakozik? „Le kell nyugtatni” egy kis pszichodroggal.
A lehető legkorábban kell kialakítani az alárendeltség érzését minden sejtben.
És persze arról, hogy valójában ki irányítja az államot és a politikusokat, most nem is beszélünk…
A tanár a rendszer foglya
A tanárnak nincs esélye változtatni.
Előírás van, amit szigorúan követnie kell, mindent dokumentálva.
Húsz-harminc év tanítás után még azt is bizonyítania kell, hogy alkalmas-e tanítani.
Ő is ketrecben van. Mivel ő maga is így nevelődött, sokszor elképzelni sem tudja, hogy lehetne másképp.
Persze akadnak még igazi tanítók – mint régen, akikből tudósaink, feltalálóink, művészeink születtek.
De mennyi van belőlük ma?
És mit mond a tanár?
A gyerekek közti különbségek kezelhetetlenek.
A képességeik messze elmaradnak a 15–20 évvel ezelőttitől.
Nem tudnak koncentrálni.
A beadandót ChatGPT-vel íratják meg.
A tanárnak nincs tekintélye.
A szülő a rendszer kényszerpályáján
„A gyerek nem szeret tanulni.” – mondja.
De vajon ő szeretné, ha neki kellene?
Szeretné, ha elkezdené a munkát, és 45 percenként leállítanák egy csengővel, hogy azonnal másba fogjon?
A szülő mégis ezt mondja:
„A suli jó. Tanulj, mert okos leszel, és jól keresel majd. Csak bírd ki, én is kibírtam.”
„Az életnek tanulsz. Jó életed lesz.”
De amikor a gyerek hazajön az iskolából, mit lát?
A szülők diplomások, mégis halálra gürizik magukat, idegesek, nincs idejük, türelmük rá.
A szülőnek kötelező leadnia a gyerekét óvodába vagy bölcsődébe.
Nincs más választás. Egy fizetésből megélni nem lehet, az infláció elszabadult.
A gyerek a rendszerben elveszett főszereplő
Ő a főszereplő.
Mit tud és szeret a legjobban, hosszú ideig? Mozogni és játszani.
Mit tesznek vele a felnőttek?
Hatévesen arra kényszerítik, hogy egész nap üljön, olyat tanuljon, ami nem érdekli, vagy amire még nem érett.
Minden hatévestől ugyanazt, ugyanúgy várják el. Nem képes rá? Jöhet a Ritalin.
Pedig a gyerek, ha szabad, kíváncsi.
Mindenbe bele akar kapcsolódni: „Én is! Én is!”
Kérdez, újra meg újra: „De miért?”
És mit teszünk? Bekényszerítjük egy centralizált intézménybe, ahova kötelező járnia.
Illegális lett a magántanulás. Hallod ezt? Illegálisan akarnak egyesek tanulni!
Kinek rossz ez? A szülőnek, a tanárnak, a gyereknek. Mindenki szenved.
Aki változtatni akar, azt letörik.
A rendszer, a kollektív ketrec
Mindenki bilincsben, ketrecben.
Újra elmondom: mindenki ebben nőtt fel.
Nem ismernek mást. Az oktatás száz éve nem változott.
Vagyis de: van már digitábla.
De amikor az oktatást kihúzzák a konnektorból, az állam működését is kihúzták.
Megoldás az az iskola, ahova örömmel mennének a gyerekek
Elérni, hogy a gyerek örömmel menjen iskolába.
Hogy pénteken azt mondja:
„Már megint hétvége? De kár.”
Amikor szakértők vitáznak arról, milyen legyen a jó iskola, pont a gyereket nem kérdezik meg.
Pedig ő pontosan tudja: akar tanulni.
Örömmel, ha olyat tanulhat, amit az életben használni tud.
Sőt, szavazati jogot kérne.
Az átmenetnek finomnak kell lennie.
A kötelező tananyagot fele vagy akár negyed annyi idő alatt is meg lehet tanítani jó módszerekkel.
A fennmaradó időt lehetne sportra, zenére, művészetre, pénzügyekre, barkácsolásra, újrahasznosításra, önellátásra, egészségre, meditációra, önismeretre fordítani.
Honnan a jó módszerek?
Az indiaiak erősek matekból.
A svédek nyelvekből.
Tanuljunk tőlük.
Az agybarát tanulásmódszertan évtizedek óta kész. Csak használni kellene.
Zárszó
Ez a generáció már nem hajlandó döglött lovon lovagolva úgy tenni, mintha haladna.
Ha az állam ezt nem veszi tudomásul, az nemcsak mindenkire káros, hanem a világ legnagyobb ostobasága is:
a mesterséges intelligencia korában döglött lovon lovagoltatni.
👉 Ha te is érzed, hogy valamit nagyon át kell alakítani, oszd meg ezt az írást, hogy minél több szülőhöz és pedagógushoz eljusson.
Mert a változás rajtunk múlik.
#oktatás #iskolareform #tanulásmódszertan #agybaráttanulás #oktatásijövő #szülők #tanárok #gyerekek #önismeret #21századioktatás #mesterségesintelligencia #ébresztő #rendszerhiba #oktatásváltozás #weitzterez