Ismétlés a tudás anyja. Nem közhely. Ezen áll vagy bukik a tudás. Ha nem ismételsz eleget, jókor, jó ütemben, akkor kár is leülnöd tanulni. Semmi érelme nem lesz, mert elszáll a befektetett időd, energiád. Felejtésnek tanulsz. Mikor és mennyit ismételj?
Ebbinghaus felejtési görbéje
Az előző blogban részletesen leírtam a felejtés ütemét. Ehhez igazodva érdemes összeállítani a tanulás és ismétlés ritmusát:
Azért tanulj, hogy ne felejts >>
Meg fogsz döbbenni, de az arány 30% tanulás 70% ismétlés kell, hogy legyen.
Így készülsz rosszul a vizsgára
Tegyük fel, hogy van 4 napod vizsgára. Van 40 tételed. Logika szerint felosztod és napi 10 tételt tanulsz meg. Az hogy megtanulsz, nem azt jelenti, hogy elolvasod! De erről majd egy másik alkalommal.
Miért rossz?
- – Ha egyhuzamban átolvasod a 10 tételt, abból másnapra csak 20% marad meg. A 4. nap végére az előző napok tanulásából még veszítesz, mert rápakoltál egy következő adagot.
- – Nincs hová kapcsolódjon a következő, mert nincs a fejedben az, amihez tartozna. Vagyis semmi esélyed arra, hogy megértsd a miérteket.
- – Utálni fogod az egészet, mert nem érted.
- – Kudarcélmények sorozatát halmozod magadban. Félelmeid lesznek.
- – Egész életminőséged meghatározza, mert leírod magad.
Hogyan oszd be a tanulást és ismétlést a vizsgára
Térjünk vissza tehát a 4 nap 40 tétel felállásra
Tény:
Meghatározott energiamennyiséggel rendelkezel, ami a napok előrehaladtával csökken.
1 órán belül ismételned kell. Másnap is ismételned kell.
Az ismétlést is be kell számolnod a napi felosztásba. Ennyi tételt tanulj meg naponta.
- nap 17 tétel
- nap 10 tétel
- nap 8 tétel
- nap 5 tétel
Napok felosztása
90 perc tanulás után 30 perc szünet. A szünet nem lehet semmi olyan, ami új információ vagy élvezed. Nem nézheted a sorozatod, FB-ot stb. Mindezek pozitív élményt adnak. Arra emlékszel jobban, amihez pozitív élmény kötődik. Ki fogod oltani azonnal az előző 90 percet. A pihenés tényleg pihenés legyen. Azaz ne csinálj semmit, amivel az agyad bombázod.
Naponta kb. 6 óra tanulás, ami hatékony lehet.
1. NAP
- – 90’ tanulás > 6 TÉTEL
- – 30’ szünet
- – 90’ = 1 szakasz ismétlése + tanulás 5 TÉTEL
- – 30’ szünet
- – 90’ = 1,2 szakasz ismétlése + tanulás 4 TÉTEL
- – 30’ szünet
- – 90’ = 2,3 szakasz ismétlése + tanulás 2 TÉTEL + ismétlés 1 nap anyaga
2. NAP
- – 90’ =ismétlés = 1 nap anyaga
- – 30’ szünet
- – 90’= tanulás 4 TÉTEL
- – 30’ szünet
- – 90’ = 1 szakasz ismétlése + tanulás 3 TÉTEL
- – 30’ szünet
- – 90’ = ismétlés 1, 2 szakasz + tanulás 3 TÉTEL + ismétlés 2 nap anyaga
3. NAP
- – 90’= ismétlés = 1.2. nap anyaga
- – 30’ szünet
- – 90’ tanulás > 4TÉTEL
- – 30’ szünet
- – 90’ = 1.szakasz ismétlése + tanulás 3TÉTEL
- – 30’ szünet
- – 90’ =1,2 szakasz ismétlése + tanulás 1 TÉTEL+ ismétlés 3. nap anyaga + 2. nap anyaga
4. NAP
- – 90’= tanulás > 5 TÉTEL
- – 30’ szünet
- – 90’= ismétlés 1. szakasz+ 3 nap anyaga
- – 30’ szünet
- – 90’= ismétlés 1. szakasz+ 2 nap anyaga
- – 30’ szünet
- – 90’= ismétlés 1 nap anyaga
Mit tapasztalsz, ha így ismételsz?
Ne ijedj meg attól, hogy ennyit ismételsz. Az lesz az érzésed, hogy nem tanulsz, csak ismételsz. Pedig ez nem igaz. Mélyítesz, mélyítesz és örökre bevésel. Sziklaszilárd alapokat betonozol, amire lehet építeni. Ez az egyetlen módja a hosszú távú tudásnak. A tudás alatt azt értem, hogy használható, gyakorlati és nem csupán elméleti tudás birtokosa leszel.