Barion Pixel

Kik lesznek 21. század analfabétái?

 

Mindig elkeseredem, amikor azt hallom, olvasom, hogy:

A tanulás nem könnyű.

A tanulás nem megy gyorsan.

A tanulás kemény munka.

A tudásért meg kell szenvedni.

Majd ezzel folytatódik: Meg kell szeretni azt, amit tanulsz, akkor majd könnyű lesz.

Hú, ez azért meglehetősen durva ellentmondás. Ezek után megszeretni? Akarattal nem lehet szeretni, az nem egy elhatározás a fejben. Talán te is próbáltál már akarattal szerelmes lenni. Sikerült?

Ugye akartad már megszeretni a kémiát, fizikát is, de hiába volt a nagy akarat.

A legszomorúbb a dologban, hogy a fentebbi mondatokat igen gyakran pedagógusoktól hallom. De volt, hogy pszichológus tollából látott napvilágot ezen elkeserítő nézet a tanulásról. Egy pszichológusnak nem pont az ellenkezője lenne a feladata? Nem bíztatni kellene? Arról ne is beszéljünk, hogy a tanulás egy neurológiai folyamat az agyban, amit nem ártana ismerni.

Hihetetlen tanulási képességek

 

A gyermek megszületésétől kezdve 2,5-3 éves koráig többet tanul meg, mint utána a felnőtt évtizedek alatt? Te is!

Hogy lehetséges az, hogy Lozanov professzor egy nap alatt 3000 idegen szót tanított meg a kísérletben résztvevőknek?

Hogyan lehetséges megjegyezni fél óra alatt 2400 bináris számot, 15 perc alatt 90 nevet és arcot?

Pár perc alatt egy csomag francia kártya lapjainak sorrendjét, vagy több 100 egyetlen egyszer hallott szót?

Igen, az ember képes erre, csak elhitették vele, hogy nem. Az átlagemberről beszélek, mert akiket fent felsoroltam, hétköznapi emberek.

Tudom, mire gondolsz. Hogy ilyeneket felesleges megtanulni. Igazad is van. A Legyen ön is milliomos kora lejárt. Másfajta tudásra van szükség. Ezeket nem is a tudás miatt soroltam fel, hanem a tanulási módszer miatt. Mert azt használnak hozzá.

Mitől függ, hogy tudsz-e tanulni?

 

Hogy születtek a tanulással, képességgel kapcsolatos elkeserítő meggyőződéseid?

Emlékezz vissza arra, hogy kitől hallottál ilyen lehúzó, önkorlátozó mondatokat először.

Az emberi agy befogadóképessége végtelen, de nem tanították meg használni. Nem tudják, sem tanárok, sem szülők, mit, hogyan, hova pakoljunk ahhoz, hogy utána gyorsan elő tudjuk hívni.

A tanulás hatékonysága függ még attól is, mennyire vagy tőle stresszelt. Az pedig az elvárásból fakad.

Szükséged van még koncentrációra, összpontosításra.

Ha most ellenkeznél, és azt mondod, azért van velünk született képesség, akkor arra azt válaszolom, igaz. De az csupán 1/3.

Azt is mondhatod, hogy vannak olyan tárgyak, amelyek nehezen mennek, csinálhatsz bármit. Arra pedig azt válaszolom, tökre rendben van, nincs vele dolgod, nincs szükséged rá ahhoz, hogy életfeladatodat megvalósítsd.

A veled született képesség tehát 1/3.

2/3 elhatározás, stratégia és összpontosítás.

Tanulj meg tanulni

 

  • Fogadd el, hogy nem kell mindenből jónak lenned.
  • Légy laza, könnyed, elvárástól mentes.
  • Kerüld el messze azokat, akik azt akarják elhitetni veled, hogy a tanulás nehéz, nem gyors és kemény, izzadságos munka.
  • Ne higgy azoknak, akik azt mondják, gyenge vagy közepes képességű vagy. Ők magukról beszélnek.

 

Alvin Toffer, amerikai jövőkutató ezt mondja:

A XXI. század analfabétái nem azok lesznek, akik nem tudnak írni és olvasni, hanem azok, akik nem tudnak tanulni, a tanultakat elfelejteni és újratanulni.

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
Nyomtatás