Mi nem ezt akartuk
Ennek a minden méltóságát elvesztett világnak te is, én is, mindenki, a szülőanyja vagyunk. Szeretném a kíváncsiságodat felkelteni egy film iránt. A social dilemma vagy Társadalmi dilemma. A film tökéletesen megmutatja azt, hogy a lettél létrehozója ennek a velejéig feslett világnak.
A dokumentumfilmben megszólal a Google, Twitter, Facebook, Youtube, Pinterest, Insta… minden social media alkalmazottja. Félnek, rettegnek, de beszélnek.
Mi nem ezt akartuk. Mondják mind. Mi azt hittük, hogy valami jót, hasznosat hozunk létre.
Csak annyit írok a filmről, hogy ezt érezd: Meg akarom nézni, meg kell néznem.
Miért nem lesz fizetős a szósöl média?
Mert már az. Te fizetsz érte, az időddel, a figyelmeddel. Ugye ismerős a gondolat? A legértékesebb dolog az életedben az időd.
S fizetnek érte a profitvadászok, a cégek a hirdetéseikkel. Az összes média, ami létezik, azon dolgozik, hogy téged összekössön a céggel, azzal a céggel, akitől vásárolj. Semmiféle eszköztől nem riadnak vissza, hogy az üzletet létrehozzák. Lehatolnak az agytörzsedig, hogy oly függővé válj, hogy két percig se tudj meglenni anélkül, hogy kattints.
Hogy ez igaz-e? Próbáld ki a megvonást magadon. S ha te még bírod is, egy egész napig, próbáld ki a gyerekeden. Vedd el tőle a telefont egy hétre. A filmben ezt valóban bemutatják egy családon keresztül. Döbbenet, sokkoló, amit látsz. Ne gondold, hogy ez csak a film. Te és a gyerekeid is részesei vagytok ennek a manipulációnak.
Elhangzik egy mondat.
Egyedül a drogkereskedelemben és a social media-ban használjuk a felhasználó szót. Valóban úgy és ott hat az agyban, mint a drog, csak azt hisszük, ártatlan. Ettől válik még kártékonyabbá.
Mi rossz van abban, hogy híreket nézegetünk?
Adatokat gyűjtenek rólad. Mindent tudnak rólad, mit eszel, iszol, tanulsz, érzel, gondolsz. Kivel barátkozol, kit utálsz. Ezen adatokat elemezve mutatják meg neked, ami téged érdekel.
Mi érdekük van ebben? Hogy azonnal reklámokkal bombázzanak. Vegyél, fogyassz, dobd el, lemaradsz nélküle, nem vagy elég jó.
A like kitalálója ezt mondja: – Jót akartam, hogy az emberek kapjanak pozitív visszajelzéseket. Az eredménye a fiatalok körében?
2011 óta 170%-kal megnőtt a pszichiátrián kezelt fiatalok száma. Depresszió. 70%-kal megnőtt az öngyilkos fiatalok száma.
Az insta szürők kitalálója tudod mit alkotott?
Fiatalok ezrei akarják magukat megműttetni, hogy úgy nézzenek ki, mint a szűrőn.
Megosztott, gyűlölködő világ
Hogyan tudtak megosztott, gyűlölködő társadalmat kreálni az adatok alapján, mint rólad a kattintások alapján begyűjtöttek?
Csak olyan híreket mutatnak, amelyik oldalon állsz. Egy zombi vagy. Szó szerint, tetőtől talpig. Nem érted a másikat, aki a túloldalon áll. Ő pedig téged néz birkának. Hát azok vagyunk, mindannyian azok vagyunk. Azt tesznek velünk, amit akarnak.
Kik akarnak? Mi a mozgatórugója ennek a borzalomnak?
A profit! És ki akarja a profitot? Az ember. Az az ember, akiben nem maradt egy szikrányi tisztesség, méltóság sem. Aki a rendkívüli tudását, adottságát erre az emberi méltóságot eltipró találmányra használja. Nem tanultunk! Volt már ilyen a világtörténelemben. De akkor a világnak „csak” egy részét érintette pl.: az atombomba. Most viszont 2 milliárd ember az áldozat.
Megváltoztatták a szokásainkat
Ha azt gondolod, hogy ellent tudsz állni a kísértésnek, csak figyeld magad egy hónapig. Mondom. A legnagyobb aljasság abban rejlik, hogy az agytörzsbe hatoltak. Megváltoztatták a szokásainkat. A szokások összessége maga az ember, az emberek összessége a világ, amiben élünk.
Folytatódik a film az emberi kapcsolatokkal. Nincs, nem létezik, eltűnt. Virtuális kapcsolatok nem az élet, hanem a mátrix. Csak nézz körül egy buszon, kávézóban vagy pillants be egy család estéjébe, szabadnapjába. Nézz bele a tiédbe. Egy légtérben ugyan, de mindenki a social kreálta „világba” temetkezik. Nem hall, nem lát mást.
Megkérdezik a srácot, hogy mennyi időt tölt a telefonjával. Fél-egy órára tippeli. Ellenőrzésként a tesója megnézi a képernyőidőt, napi 2,5-3 óra. Hétvégén hat óra, és nem érzi! Nem érzed te sem, nem érzem én sem.
Nem tudom felvenni a versenyt a diákjaimnál a telefonjukkal
Oly sokszor mondtam már:- Nem tudom felvenni a versenyt a diákjaimnál a telefonjukkal. Még vádoltam is magam.
Nem vagyok elég jó tanár, mert nem elég érdekesek az óráim. Lehetetlenség az agy legmélyebb bugyraiba betáplált függőséggel a figyelemért felvenni a versenyt.
A legveszélyeztetettebbek a fiatalok. Maguk az alkalmazottak nyilatkozzák egytől egyig, nem engedik, tiltják gyerekeiknek a telefonozást.
Arra hívják fel a szülők figyelmét, hogy 16 éves kor alatt ne adjanak olyan telefont a gyerek kezébe, amivel elérik az internetet.
Te mit teszel? Minden szülinapra, karácsonyra megveszed, a lurkódnak az áhított legújabb fejlesztési kütyüt, hogy le ne maradjon? Öld csak a lelkét, gondolatait tovább. Tedd tönkre az életét, a boldogságba vetett hitét! Te leszel a felelős érte.
Pozitívan zárul a film.
Van kiút? Mi? Ehhez meg kell nézned a filmet.
Tanítsd meg gondolkodni
Nekem is van elképzelésem arról, hogy kerülhetünk ki ebből az útvesztőből. Minden lélek eredendően tiszta, tisztességes, méltósággal születik. A legkisebb egység a család. Tanítsd meg a gyermekednek, mi a tiszteséges.
A következő közeg az óvoda, iskola. Ha pedagógus vagy. Valóban pedagógus vagy, akkor nem állsz meg a tudás átadásnál, hanem továbblépsz és megtanítod gondolkodni a tanítványod.
Mire gondolok?
Ha ötösre tudja a fotoszintézist, lépj tovább. Gondolkoztasd el őket. Mi történik, ha kivágják a dzsungelt? Miért vágják ki? Mert a kivágott fának több az értéke, mint az élő fának? A kis tanítványodat vezesd rá arra, hogy rajtunk, de most már inkább rajtuk múlik a LÉT.