Barion Pixel

Mi a baj az oktatással?

Rettenetesen sajnálom a mai diákokat, mert egyedül maradtak.
A jelenlegi oktatási rendszer haldoklik. Próbálják még lélegeztetőgépen tartani, de már bevégeztetett. Az új pedig még csak születőben.

 

Mi a baj az oktatással?

Aki teljesítményt akar, annak értéket kell nyújtania. Ez az oktatási rendszer nem nyújt értéket.

1. Nem életszerű, ahogyan tanulnak. Pl.: A tölgyfáról bent a teremben, könyvből, képről, mikor a tölgyfa ott áll a közeli parkban.

 

2. A leírt szöveg csak a bal féltekét dolgoztatja, és nem lesz belőle értő tudás. Fél aggyal tanulni kevesebb, mint félgőzzel haladni.

 

3. Minden az elmélet, gyakorlat semmi.

 

4. Jegyek. Az kap ötöst, aki visszamondja a könyv rejtett ideológiáját. Bün-tet, jut-almaz, hasonlít, ver– senyeztet. Minden gyerek egyedi. Hogy lehet az almát a körtéhez hasonlítani?

 

5. Túl sok az információ, bonyolultak a mondatok, nem képes megérteni és kiválogatni a lényeget, ezért a tanár megteszi helyette.

 

6. A tantárgyak külön fiókokba zárva. Fizikai lehetetlenség meglátni azt, hogy minden mindennel összefügg. A matek, a fizika, a kémia, a biológia, a földrajz, a társadalom, a történelem, a művészet, a politika. Aki egyben lát, az a végén még gondolkodni kezd.

 

7. Soha ki nem derül a diákról, hogy miben tehetséges. Délutánra annyi feladatot kap, nehogy még a végén rájöjjön, mi végre született, mert máris nem lesz irányítható, hanem a saját életútját akarja megvalósítani.

 

8. Negyvenöt perc óra, 10 perc szünet. Csengőszóra, abba kell hagyni azt, amiben talán elmerült volna, mert érdekelni. Helyette jön a másik tárgy. Tudat alatt azt üzenve, nem fontos elmélyedni semmiben. Ki is söpri azonnal az előzőt.

 

9. Autoriter nevelés. Ülj nyugton, hallgass, figyelj, ne kérdezz, ne rajzol! Osztály vigyázz! Leülhetsz! Kérj engedélyt, még az alapvető biológiai szükségleteid kielégítéséért is.

 

10. Olyan adathalmazt kell megtanulni, amit a mesterséges intelligencia századmásodperc alatt pontosan kidob.

 

Még sorolnám szívem szerint, mert van még. De a vészcsengő az utolsó pontban van. Olyat tanulni, amit a gépek jobban tudnak? Nem csak ostobaság, hanem lebénítás.

 

Új korszakban vagyunk már, újfajta tudásra van szükség.

Más a kihívás.

A problémák hegyekben állnak. Aki így tanult, ahogyan a 19. században állították össze. A 19. században, tömegtanításra, katonák gyors képzésére volt szükség. S ez így maradt. Az ipari forradalom még rá is tett egy lapáttal.
Aki szót fogadva, kötelességet teljesítve, poroszos módszerrel tanul, képtelen lesz problémamegoldó gondolkodásra.

1. A tudás, mi csekélyke a befektetett idővel és energiával mérve, ha meg is marad, nem épül hálóba.

2. Az információ zuhatagában a diák nem képes információt szűrni, lényeget megtalálni.

 

3. Kreatív ötletek hozzák a problémák megoldását, ami a jobb félteke tudománya, csakhogy az elsorvadt. A vízió, a képzelet is a jobb félteke terméke, s aki nem képes vizionálni, önmagának szép jövőképet legyártani, majd azt megvalósítani, az másoknak fogad szót, gazdagítva azok vagyonát és hatalmát.

 

Az új világban ki tud érvényesülni?

Aki ismeri önmagát, tisztában van talentumával, azt kibontakoztatja, alkot és teremt. Másokat emelve önmagát is emeli.
A legjobb befektetés az önmagadba fektetés. Az élethosszig tartó tanulás, az alkalmazkodni tudás képessége.

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
Nyomtatás