Az agy képet kér és régihez kapcsol
A gyerekekkel az új szavakat sohasem magolással rögzítjük. Figyelembe veszem az agyműködést. Bevonjuk a jobb agyféltekét. Az agy nagyon egyszerűen raktároz. Képet kér, amit már meglévő ismerethez kapcsol. Kép és kapcsolat. Ennyi az egész. Minél több érzékszervet vonunk be a tanuláskor, annál biztosabb, hogy elő tudjuk hívni azonnal, ott és akkor, amikor szükség van rá. Nem fordul elő, hogy ott van a nyelveden, tudod, hogy tanultad, de mégsem tudod előhívni.
A játékos szótanuló módszer, a hívószó technika
Minden szó képe, rajza egy szókártyán van. Kivágtam piktogrammokat és ráragasztottam egy kártyára. Nem a hívószavas szókártyáim, amit itt is látsz a blogban. Mondom a szót németül és látják a képet. Pont úgy, ahogyan az anyanyelvet tanultuk. KÉP
Milyen magyar szóra hasonlít az a német szó? KAPCSOLAT már meglévő tudáshoz.
Pl.:
die Semmel- szemmel– Jön a mondat, amit el is játszunk, ki is mondunk. Szemmel eszem a zsemlét. – die Semmel
Közben a szókártyán lévő zsemlét a szemükhöz emelik és úgy tesznek, mintha ennék.
der Rucksack – rúg, zsák. Rúgom a hátizsákot.- der Rucksack – Csinálják és mondják.
das Bett- Betti Betti betegen fekszik az ágyban. – das Bett.
Mindig van egy Betti, akire gondolunk. Az agy a konkrétumokat szereti.
das Fenster – fenn, Eszter Fent ül Eszter az ablakban.- das Fenster
der Onkel – oh, kell – Oh kell nekem egy gazdag nagybácsi. -der Onkel
Öszetesszük a kezünket és a könyörgő hangsúllyal mondjuk a hívómondatot és a szót is.
A német igéket eljátsszuk
Pl.:
zieht sich an – felöltözik. Úgy öltözünk, hogy 3 mozdulat legyen.
zieht- a nadrág egyik szárába dugjuk a lábat
sich – a másik szárba
an – felrántjuk a cipzárt
Az új szavak ismétlése
Az új szavak ismétléséhez bevonjuk továbbra is a jobb agyféltekét. Fantáziaképet, ritmust, dallamot.
Amit lehet, el is játszunk.
- Mondd cincogva.
- dörmögve
- kedvesen
- ijedten
- csodálkozva
- varázslósan
- apukásan, anyukásan
- szigorúan
- mérgesen
- öregesen
- babásan
- fázva
- lassan
- gyorsan
- énekelve- popposan, reppelve, operaénekesen
- közösen 5x halkan és a végére üvöltve, majd visszahalkulunk
Már megosztott figyelmet igényel, amikor mozgunk is hozzá. Mindig az a szókártya van kint, amit játszunk. Ezzel rögzítjük a magyar jelentést. Mozgás= két félteke összehangolt munkája.
- Páros lábon szökdelve mondják a szót.
- egy lábon
- úszva
- kúszva
- futva
- lassított felvétel
- öregesen
- kényes lány vagy
- kigyúrt fickó vagy
Találós kérdés
Mire gondoltam? A konyhában áll. Ételt tartunk benne. Általában fehér. Nyáron nagyon hasznos. Aki kitalálja elsőnek, ő kérdezhet.
Az activity elemeit használjuk. Rajzolunk, mutogatunk is.
Mondatalkotás az új szavakkal
Természetesen a szótanulásnak önmagában semmi értelme. Mindig mondatba foglaljuk a szavakat. Tudnak főneveket, tárgyakat, személyeket, állatokat. Sok igét, melléknevet. Tudják azt, hogy az in= ban, ben és az auf = on,en,ön.
Tisztáztuk az ist és a haben jelentését. Rögzítettük mozdulattal.
haben= kezünkkel magunkhoz ölelünk, jelezve, hogy van nekünk
ist= koppintunk a fejre, el ne maradjon.
Már néhány szóval rengeteg mondatot tudnak alkotni.
Der Hund ist im Haus.
Das Auto steht in der Garage.
Megjegyezték, ha die a névelője, akkor in der, ha das vagy der, akkor im. Nem baj, ha tévesztik. Valójában mindig ők kérdeznek rá, hogy miért mondjuk egyszer úgy, hogy in der, máskor im. Csak akkor mondom el, ha rákérdeznek. De mindig azonnal jegyzik és javítják is egymást.
Die Oma ist alt.
Das Mädchen ist klein.
Peter hat einen Ball. Nem csinálok ügyet belőle, ha nem teszik tárgy esetbe. Javítom és hamar megszokják.
Hogyan tanuljuk a szórendet?
Minden egyes szó képe egy szókártyán van. Az igék piros alapon. Kirakják a mondatot. Így rögzül, hogy a piros 2. helyen lakik.
Azért, hogy ne legyen unalmas a mondatalkotás, megkérem őket, hogy mondjanak/ tegyenek ki igaz mondatokat a kártyákkal. Mondják is el.
Die Mutter kocht Tee.
Der Vater arbeitet im Wohnzimmer.
Die Schüler rechnen in der Schule.
Mondjanak butaságokat. Itt aztán jön a verseny. Ki tud nagyobbnál nagyobb badarságot mondani.
Der Hund badet in der Dusche.
Der Junge isst in der Toilette.
Hallásértés gyakorlás
Rajzdiktat. 4 rétre hajtjuk a lapot. Kiterítjük így kaptak 4 fakkot. Az irány miatt fontos. Lerajzolják, amit diktálok.
Rechts ist ein Ball. Auf dem Ball sitzt eine Puppe. Die Puppe hat lange, blonde Haare.
Ők is diktálhatnak. De ezzel a feladattal az a célom, hogy a németes kiejtést értsék.
Jutalmazás, mint motiváció
Azt mondom neked, kapsz tőlem 100 000ft-ot ajándékba, mert elolvastad ezt a hosszú blogot. Mikor küldjem? Most azonnal vagy fél év múlva? A válaszod egyértelmű. Most!!!
Ezt az alapvető emberi tulajdonságot veszem figyelembe. Minden jó szóért, mondatért kapnak 2 láncszemet. Ez egy összefűzhető játék. Azért kettőt, mert ha mégsem tökéletes, akkor is kapnak egyet. Javítjuk és utána biztosan jó. Hibáinkból tanulunk. Ezt folyton tudatosítom.
A lánc azért kedvelt motiváció, mert a gyűjtőszenvedély is emberi tulajdonság. Látványosan nő a lánc. Óra végére akár 1 méteres is lehet.
Ha felnőtt vagy és német nyelvet tanulsz, csipegess ezekből az ötletekből. Tanulj úgy, mint a gyerekek. Tetszett?
Kövesd a következő blogot. Egy gyűjteményt állítok össze abból, hogyan lehet szórakozva ismételni a német szavakat.