Barion Pixel

Miért romlik a memória?

A legtöbb, mit egy tanár megtehet, hogy az embereket arra emlékezteti, amit mindig is tudtak.

Mit tudtak régen az emberek?

 

Cyrus perzsa király az összes katonája nevét. Seneca 200 verset kívülről. Ciceró 5-6 órán keresztül szónokolt jegyzet nélkül. Használták a szürkeállományukat. Kénytelenek voltak, hisz a papír megfizethetetlen volt.

A memóriád végtelen

 

Feladatom emlékeztetni téged arra, amit az ember tudott. S tudná ma is. Emlékeztetlek arra, hogy a memóriád végtelen. Az élő szerkezet a koponyádban képes bármennyi információt eltárolni. Az agykéreg 2m²-es lakhelye 100 milliárd idegsejtnek ad otthont. A tiéd is.

Hogy lehetséges, hogy nem használjuk ki ezt a hihetetlen mértékű lehetőséget? Miért tekintünk a tanulásra negatívan?

Túl nehéz, fárasztó. Nem vagyok elég okos. Nem jó a felfogásom. Nincs nyelvérzékem. Szégyellem magam, ha nem tudok valamit.

Szívvel- lélekkel tanulni

 

Az agyad az örömet keresi. A fenti negatív érzelmekkel esélyed sincs boldogan, kitörő örömmel tanulni. Szívvel és lélekkel. Az egyik a másik nélkül még csak fél sikerhez sem vezethet.

Mi a tanulás?

Az új információt kapcsolod össze a belső világoddal. A tanulási képességet, a memóriakapacitást a belső világ határozza meg. Hozzátartozik a több ezer éves kulturális örökséged és a saját élettapasztalatod. Lefordítva ez annyit jelent, hogy amit megéltél, megtapasztaltál, hallottál, láttál az életedben, az mind lenyomatot hagyott. Még az is, hogy mikor és hányszor cserélték a pelusodat s azt milyen érzelemként élted meg.

A kulturális örökséged is széfekbe zárva elméd mélyén valahol. A transzgenerációs pszichológia megdöbbentő felfedezésekre jutott ebben a kutatásban.

Bármilyen emlék előhívható hipnózissal, mely bizonyíték arra, hogy valóban erre vagy képes.

Hogy lehetséges, hogy feledékenyek vagyunk?

 

Az emlékképeket fel kell cimkézned. A cimkét a belső világod fogalmazza és ragasztja fel. Minél egyedibb a belső világod, annál jobb a memóriád. Annál könnyebben vagy képes előhívni a tudást. Ezt a belső világot fejleszteni kell. Motivációval, empátiaérzékkel, erkölcsiséggel, kulturális hagyományok megismerésével.

A kreativitás a mai világ adu-ásza

A kreativitás biszociáció. Össze nem tartozó dolgok összekapcsolása. Akkor vagy kreatív, ha sokféle lehetőséged van a kapcsolásra. Hadd hozzak egy példát a mai közkedvelt tevékenységből, a főzésből. Ha sok hozzávalód van a hűtőben, sokféle ételvariációt tudsz kitalálni. Főzni a saját hűtődből tudsz. Abból nem, ami a nagyáruház hűtőpultjában található.

 

Veszélyben az elme

 

Az információrobbanás miatt nincs idő a belső világ bevonására. Az érzelmek kikapcsolása, a lelki elsivárosodás rontja a tanulás minőségét. Ha egy órát simogatod a telefonod, felírsz mindenféle kacatinfót a tároló lemezedre, ám címke nélkül. Értékes időt pazaroltál el anélkül, hogy egyetlen gondolatot is kreáltál volna.

Az elme nem volt még felkészülve az információrobbanásra. Megint egy étkezés példával demonstrálom.

Mintha évtizedekig, éppen csak annyi élelemhez jutottál volna, amire szükséged van egy minimál élethez. Azért pedig keményen meg kellett dolgoznod. Majd egy reggelre virradóan 100 méter hosszú terített asztalka várt, a világ összes étkével. Ismert és ismeretlen, egészséges és egészségtelen ételek sora. S ez egy olyan asztal, mint a mesében. Soha el nem fogy róla az étel. Épp ellenkezőleg, ha leveszel róla valamit a duplája varázsolódik reá.

Meg kell tanulnod információ- kánaánban kiigazodni.

Nem teszed? Borzalmas életet alkotsz magadnak. A kánaánban ugyanis nehezebb boldogulni, mint szükségben.

Keress, ha szeretnéd, hogy emlékeztesselek arra, amit mindig is tudtál, de mára megfeledkeztél róla.

Megosztás:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
Nyomtatás